Se Internationaliseringsdagarna 2018 i efterhand
För dig som vill ta del av "Internationaliseringsdagarna 2018 – från strategisk agenda till handling" i efterhand finns här de filmade passen.
6 november 2018
Välkommen! | Klicka för att se filmen i helskärmsläge |
Eva Åkesson, rektor Uppsala universitet |
|
Karin Röding, generaldirektör Universitets- och högskolerådet |
|
Ludvig Lundgren, ordförande Uppsala studentkår |
Keynote | |
Agneta Bladh, särskild utredare Internationaliseringsutredningen |
Mål 1: Internationalisering präglar styrningen av och vid universitet och högskolor | |
Utmaningar och möjligheter ur ett styrningsperspektiv |
|
Strategier för internationalisering vid norska lärosäten |
|
Internationaliseringsarbete på olika nivåer inom institutionen
Henrik Edgren, universitetslektor och prefekt, Uppsala universitet |
Mål 3: Alla studenter som tar examen från högskolan har utvecklat sin internationella förståelse eller interkulturella kompetens | |
Del A: Utbildningens innehåll |
|
Vem åker och vem stannar hemma? Motiv och drivkrafter till internationell mobilitet inom olika grupper |
|
Erfarenheter från arbetet med att internationalisera utbildningens innehåll genom att se över lärandemålen Ingrid From, universitetslektor i omvårdnad och Juvas Marianne Liljas, docent och universitetslektor avdelningen för utbildningsvetenskap, Högskolan Dalarna |
|
Erfarenheter från arbetet med att internationalisera utbildningens innehåll genom att se över lärandemålen Jennifer Valcke, Education Developer Unit for Medical Education (UME), Karolinska Institutet |
|
Del B: Vilken kompetens ger utlandsstudier? Studenternas internationella förståelse och internationella kompetens |
|
Beyond it was great – ett projekt där hemvändande studenter får hjälp och stöd att göra en kompetensinventering av sina utlandsstudier |
|
Certifikat för global kompetens – ett utbildningspaket för programstudenter på Kungliga Tekniska Högskolan |
|
Internationella dimensioner i studenters utbildning – ett första steg mot studentmobilitet |
7 november 2018
Mål 4: Anställda vid universitet, inklusive doktorander, har god internationell erfarenhet och starka internationella kontaktnät | Klicka för att se filmen i helskärmsläge |
Det akademiska värdet av mobilitet och vikten av att involvera flera personalkategorier i internationella utbyten |
|
REALISE – ett EU-projekt som syftar till att främja och hitta innovativa sätt att arbeta med personalmobilitet |
|
Goda exempel på konkret internationalisering på hemmaplan. Med fokus på lärare och deras kompetenser |
|
Ny modul om internationalisering och mobilitet i högskolepedagogiska kurser riktade till nya lärare Eva Svedmark, föreståndare, Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL) och Ingrid Svensson, enhetschef, International Office, Umeå universitet |
|
Riktad kompetenshöjning utvecklar språkkunskaper hos undervisande personal inom ramen för Erasmus+
Carina Eriksson, internationell koordinator med strategiskt ansvar och Fredrik Kessler, Human Resources Specialist, Karlstads universitet |
Mål 8: System för uppföljning och utvärdering av internationalisering är väletablerade | |
Certificate for Quality in Internationalisation (CeQuInt) |
|
Tilburg University har genomfört en utvärderingsprocess av lärosätets internationalisering. Processen är en förövning inför att söka ECA:s (European Consortium for Accreditation in higher education) Certificate for Quality in Internationalisation |
|
Från ord till handling. Viktiga faktorer för verksamhetens internationalisering |
|
Internationaliseringens betydelse för individen och samhällets utveckling – en internationell utblick |
Avslutning | |
Karin Röding, generaldirektör Universitets- och högskolerådet |