Under februari och mars har en klass på programmet för Digital medieproduktion vid Umeå universitet arbetat med att testa och utveckla olika funktioner på Antagning.se.

– Det var häftigt! Det är roligt att göra en projektuppgift när det finns en kund med "ett riktigt uppdrag". Och just Antagning.se är spännande, det är ju en så stor sajt som har sett likadan ut länge, säger Hampus Hammarberg, som är en av de studenter som har arbetat med sajten.

Ser många fördelar

André Edqvist, produktägare på UHR för Antagning.se, ser många fördelar med att låta studenterna bidra med sina kunskaper.

– Studenterna gav oss flera nya infallsvinklar och de vågade nog tänka lite större än vad vi själva gör. Dessutom är det roligt att kunna ge studenterna möjlighet att jobba med en sajt som de själva använder. Deras resultat gav oss också tydliga signaler att vi tänker rätt i vårt eget arbete med utvecklingen av Antagning.se.

Användarupplevelsen främst

Studenterna har gått en kurs som heter ”Att skapa upplevelser i digitala medier”. Kursen leds av Charlotte Wiberg, interaktionsdesignforskare och lärare på programmet Digital medieproduktion.

– Syftet med kursen är att studenterna ska lära sig designa digitala tjänster med hög nivå på användarupplevelsen. För att kunna göra det måste de dels förstå hur användare använder en tjänst och dels vilka förväntningar som finns, för att sedan kunna ta med sig det när de tar fram egna förslag och prototyper.

Ovärderligt med kundmöten

Charlotte menar att det är lärorikt för studenterna ur massor av perspektiv att få chansen att arbeta med ett riktigt projekt som Antagning.se.

– Framförallt är det nyttigt att träna sig att möta en kund, med allt vad det innebär i ömsesidig förståelse. Den erfarenheten är ovärderlig när man sedan kommer ut och jobbar efter utbildningen, säger hon.

Studenten Evelina Östlund har också uppskattat chansen att verkligen få visa vad hon kan:

– Vi kommer in i situationen på riktigt och kan få äkta återkoppling från de som jobbar med det här dagligen. Det är väldigt värdefullt. Min grupp tog exempelvis fram ett nytt förslag på hur besökarna kan filtrera bland kurserna de sökt fram och där kunde vi genast få feedback.

Om Antagning.se

Universitets- och högskolerådet informerar, handlägger och samordnar antagning till högskolestudier på grund- och avancerad nivå, på uppdrag av 38 av landets universitet och högskolor.

 

Sökande till högskolor och universitet anmäler sig och får information via Antagning.se. Internationella sökande använder den engelska sajten Universityadmissions.se. Och i dagsläget använder mer än 99 procent av alla sökande till högskolestudier Antagning.se eller Universityadmissions.se.

 

Under 2017 hade de två sajterna tillsammans ca 6,5 miljoner besökare som gjorde nästan 850 000 anmälningar och laddade upp över 300 000 dokument.