Som nationellt Euroguidance-center har UHR i uppdrag att främja internationell rörlighet genom att erbjuda stöd för vägledare. Tidigare i våras genomfördes därför en distanskurs i Ivägledning för vägledare och internationella koordinatorer inom högskolan.

Att åka iväg till ett annat land för att plugga, praktisera eller prova på volontärarbetet är ett stort beslut och kräver en hel del planering och researcharbete. Vägledare har en nyckelroll i att inspirera och ge bästa förutsättningar för de redan övertygade och mer självgående, men framför allt för att motivera och stödja den mer tveksamma gruppen.

Vägledning – före, under och efter en utlandsperiod

Ivägledning handlar om konsten att vägleda sina sökande före, under och efter en utlandsperiod och kursen är en del i Euroguidance arbete med att erbjuda stöd och bidra till kompetensutveckling inom området.

Redan 2017 anordnade Euroguidance en distanskurs för högskolans vägledare. Nytt för i år var att både vägledare och internationella koordinatorer inom högskolan kunde delta och inte minst, utbyta erfarenheter. Upplägget med just distansstudier gör det möjligt att genomföra studierna vid sidan av arbetet och tanken är att man inte ska behöva lägga ner mer än två till tre timmar per vecka.

Fanni Faegersten, internationell koordinator vid Lunds universitetEn av deltagarna under våren var Fanni Faegersten, internationell koordinator vid de humanistiska och teologiska fakulteterna vid Lunds universitet.

– När jag fick se en blänkare om kursen så tänkte jag att nej, det har jag inte tid med i vår! Men sedan, när mer information kom, så lät det så himla spännande att jag inte kunde låta bli att anmäla mig, berättar Fanni.

Flexibelt för deltagarna

Upplägget och att kursen var på distans var en förutsättning för att Fanni skulle kunna delta.

– När som helst när jag hade tid kunde jag gå in och läsa kommentarer från de andra deltagarna och gå tillbaka och se vad de arbetade med i presentationerna. Det kändes verkligen som att jag var en del av en aktiv grupp. Jag fick också feedback på alla inlägg jag skrev, så det var väldigt interaktivt och kul, säger Fanni.

Kursen var kostnadsfri och upplagd på tre lektioner med tillhörande mindre uppdrag under en sexveckorsperiod. I kursportalen fick deltagarna ta del av och kommentera varandras kursarbete. Den som genomförde alla delar fick ett certifikat från UHR.

Vikten av att få ett internationellt perspektiv

Det som fångade Fanni mest var den del av utbildningen som belyste vikten av att alla studenter bör få ett internationellt perspektiv på sin utbildning och de goda effekter som internationaliseringen för med sig, både för den enskilde individen men också för samhället i stort.

På frågan om Fanni tyckte att kursen saknade något moment, efterlyser hon några praktiska tips:

– Ett viktigt budskap är att mobilitet ska kunna vara en möjlighet för alla. Jag tänker särskilt på avsnittet ”Studera utomlands med funktionsvariation” där vi fick mycket bra material men jag saknade den praktiska aspekten, alltså konkreta tips för hur vi kan arbeta för att nå den här gruppen.

När Fanni ska sammanfatta helheten, konstaterar hon:

– Kursen har varit helt fantastisk! Jag har arbetat flera år som internationell koordinator och att plötsligt få stora doser ny kunskap och ny förståelse för den verksamhet man är en del av är otroligt givande.

– Jag har fått en helt ny syn på mitt arbete och på min egen roll, avslutar Fanni.