Lyssna

Navarra – ett kungarike fyllt av yrkesutbildningar och CMS

Genom Academia-utbytet fick Anne Kallioinen, studie- och yrkesvägledare på Sundsvalls Montessoriskola, möjlighet att vara i Navarra tillsammans med vägledare från Spanien, Frankrike, Tyskland och Litauen. Temat för utbytet var utveckling av Career Management Skills (CMS) inom yrkesutbildning och värdlandet bjöd på ett intensivt och välorganiserat program, med relevanta studiebesök tydligt kopplade till temat.

Gatuskylt i Navarra

Rustade med munskydd och handsprit och garderade med avstånd, njöt jag  av att äntligen kunna se nya ställen och träffa människor på riktigt. Den stora skaran involverade människor, skapade känslan av att vi var efterlängtade gäster som bjöds på det bästa av både traktens utbildningar och sevärdheter.

Den första dagen välkomnades vi av en rad dignitärer vid det regionala utbildningsministeriet i hjärtat av det gamla Pamplona. På gatan utanför inleds varje år den berömda festivalen till helgonet San Fermins ära. Det är där tjurarna släpps från hägnet och sedan springer genom staden inför mer än 20 000 åskådare. Festivalen och tjurrusningarna varar i nio dagar, varefter stadens neonskyltar börjar nedräkningen till nästa års San Fermin.

Festival och världskändisar lockar besökare

Festivalen är det största staden har, berättade guiden Xavier under gruppens stadsvandring. Och man gör det mesta av den, precis som med allt annat. Vackra antika byggstenar upptäcktes vid en utgrävning. Och istället för att låta dem damma på museum, byggdes en bar – idag en av stans mer välbesökta. Hemingways ”The Sun Also Rises” utspelas här och det drar fortfarande världskändisar till hotellet La Perla. The Hemingway Suite är fullbokad två år framöver, fast det saknas bevis för att han någonsin sov där. Samma sak med San Fermin. Det finns inga källor som styrker hans existens eller helgonförklaring. Men festivalen är älskad och en inkomstkälla för många.

Och visst verkade det som att navarranerna gör det mesta av det de har. Ägaren till ”El Café de Pablo” berättade att Picasso förr i världen brukade komma dit med en av sina älskarinnor. Väggarna var fulla av gamla fotografier och skulpturen ovanför entrén var ett originalverk.

”Or maybe it was Picasso that came here. And maybe that is a copy”, avslutade Xavier och ställde fram våra pintxos på bardisken.

Många tillfällen till träning i interkulturell kompetens

Stämningen i utbytesgruppen var lättsam och generös och samtalen var en charmig blandning av humor, professionella diskussioner och personliga berättelser. Just berättandet gav mig möjlighet att träna på interkulturell kompetens, eftersom de franska deltagarna ideligen avbröt med parallella historier. Att veta att fransmän avbryter är en sak, men att hantera det i verkliga situationer är en annan. Baptiste från Strasbourg skrattade gott över kulturkrocken, för han hade varit i Norden och upplevt den tidigare.

”Det är en tydlig skillnad. Fransmän avbryter, tar över och brukar på något vis ändå få ordning på alla trådar. Men det är en konst att berätta sammanhängande och samtidigt hinna uppfatta de andras historier”, berättade Baptiste och fortsatte att skratta när Marie och Chantal återigen bröt in.

Utbyten viktiga för personlig och yrkesmässig utveckling

Att åka på utbyten och få erfarenhet av just andra kulturer inom EU var en av de saker som representanter för de olika yrkesutbildningarna lyfte fram, när vi under de följande dagarna besökte skolor runt om i Navarra. Utlandspraktik genom till exempel Erasmus+ lyftes som viktigt för elevernas personliga och yrkesmässiga utveckling, samt för deras framtida anställningsbarhet då arbetsgivarna värdesätter utlandserfarenhet.

Ökad internationalisering sågs också som ett sätt att främja arbetskraftsmobilitet inom Europa, för att därigenom få ner arbetslösheten. Men en av de spanska vägledarna som följde med oss under veckan, Raquel, sa att navarranerna generellt sett vill bo kvar och därför medvetet väljer utbildningar som leder till anställningar hemma. Navarra har landets lägsta arbetslöshet och den låg även under pandemin på tio procent jämfört med 15,3 procent för Spanien som helhet.

Yrkesutbildningar har hög status och högt söktryck

Raquel berättade att yrkesutbildningar har hög status i Navarra och att yrkesutbildningar inom alla branscher och på alla nivåer har högt söktryck. Informationen knockade mig och Anette från Stuttgart, eftersom situationen är den rakt motsatta i både Sverige och Tyskland och det låga söktrycket till yrkesutbildningarna är problematisk. Hur bar sig regionen åt? Det fanns naturligtvis inget enkelt svar, men i Navarra räknas yrkesutbildning som ett sätt att få ett bra liv och alla förväntas inte bli akademiker. Många unga vill fortsätta bo i regionen och söker sig till de utbildningar som matchar den regionala arbetsmarknadens behov och leder till jobb.

Skolorna vi besökte var alla kopplade till Vocational and Educational Centers runt om i Navarra, vilka tillsammans bildar ett decentraliserat nätverk som erbjuder ett stort utbud av yrkesutbildningar på olika nivåer. Det spanska utbildningssystemet är uppbyggt på ett sätt som var svårt för mig att överblicka, medan de franska deltagarna kände igen sig och lättare kunde navigera i de många parallella spåren, skolformerna och brytpunkterna. Det svenska systemet kändes barnsligt enkelt i jämförelse. Men jag förstod i alla fall att de som inte klarar grundskoleexamen ESO, erbjuds yrkesutbildning på den mest grundläggande nivån för att ha möjlighet att komma ut i egen försörjning.

Skola med fokus på ungdomar som behöver stöttas för att komma ut i arbetslivet

En av de skolor som specialiserat sig på att ta emot ungdomar med attitydproblem och skolmisslyckanden bakom sig är IES Huarte. När vi kom dit möttes vi av en fasadmålning med 58 fjärilar och en regnbågsbänk. Rektorn berättade att målet med utbildningen är att få eleverna att lyckas i skolan och komma ut i arbetslivet med yrkeskompetenser och mjuka förmågor, som efterfrågas av den regionala arbetsmarknaden – att bli anställningsbara. Därför deltar skolan i KIMUA, ett projekt för att utveckla undervisningsmetoderna inom yrkesutbildningarna i Navarra.

Metoderna ska öka motivationen och integrerat i undervisningssituationerna träna t ex samarbetsförmåga, kommunikation, konflikthantering, initiativförmåga och problemlösning. Eleverna på fordonsprogrammet höll som bäst på att bygga om en van till en food truck, för att i samarbete med restaurangprogrammets elever köra ut mat till behövande. Skolan deltar även i INIZIA, vilket i sin tur är ett projekt för ökad entreprenörskap i Navarra. Alla elever går kurserna för att den dag de eventuellt vill starta eget, ska tröskeln att göra det vara låg. En annan viktig del för att hjälpa eleverna lyckas med studierna, är att de under hela utbildningstiden får systematiskt upplagda och täta vägledningsinsatser. Varje vägledare i Navarra, har ungefär 350 elever per heltidstjänst nästan oavsett var de arbetar.

Arbetsområde om jämställdhet och människors lika värde

IES Huarte vill även bidra till ett bättre samhälle och arbetar därför med värderingar genom processer och med projektet SKOLAE – growing in equality. Regnbågsbänken blev manifestationen för allas rätt att älska vem de vill. Fasadmålningen i sin tur det synliga resultatet av ett arbetsområde om jämställdhet och människors lika värde. Fjärilarna symboliserade de kvinnor som under perioden dog till följd av våld i nära relationer.

IES Huarte är den skola som jag särskilt bär med mig, eftersom atmosfären var så välvillig och personalen kändes som ett sammansvetsat gäng med visioner som drog åt samma håll – trots att det var en stor skola. De gav mig också uppslag till hur jag som studie- och yrkesvägledare tillsammans med kuratorn och pedagogisk personal skulle kunna arbeta med värderingar och sätta individens studie- och yrkesval i en större samhällelig kontext. Det kändes som att det både under studiebesöket och i utbytesgruppen, knöts kontakter som gav goda möjligheter för fortsatt utbyte och nätverkande.

KIMUA, INIZIA, SKOLAE och cross curricular skills återkom vid flera av studiebesöken. Yrkesutbildningarna är som nämnts i hög grad inriktade på att förse den lokala arbetsmarknaden med efterfrågad kompetens, vilket i Navarras fall som bördig jordbruksregion innebär många utbildningar mot livsmedelsindustrin – t ex yrken kopplade till produktion, konservering, kvalitetssäkring och innovation.

Men tjänstesektorn växer och exempelvis den ökande turismen leder till behov av nya kompetenser. Under gruppens sista rundvandring mötte vi nästa Xavier. Han berättade hur de gamla slottsruinerna i Olite rustats upp och nu drog turister till bygden. Ett stort filmteam hade hittat slottet och spelade som bäst in en serie baserad på boken ”Vampire Academy”.”We have a castle and an old kingdom. What can we do? This is what we did.”

A visitar Navarra es a volver” och jag återvänder gärna. Jag har även fått mersmak för utbyten och kan varmt rekommendera dem för andra vägledare. För att travestera UHR:s och Academias egen annonstext: ”I en globaliserad värld behöver vägledare bra möjligheter att utveckla sin förmåga att se sig själva i ett internationellt sammanhang och göra internationella jämförelser och reflektioner.”

Anne Kallioinen, studie- och yrkesvägledare

Senast uppdaterad: 17 juni 2022