- Startsida ,
- Internationella möjligheter ,
- Samarbete och utbyte ,
- Sök finansiering ,
- Stipendier för studieavgiftsskyldiga studenter ,
Stipendier för studieavgiftsskyldiga studenter
Stipendier för studieavgiftsskyldiga studenter riktar sig till särskilt kvalificerade studenter. Stipendiet syftar till att förse svenska universitet och högskolor med ett strategiskt verktyg i konkurrensen på den globala utbildningsmarknaden och därmed främja rekryteringen av särskilt kvalificerade studieavgiftsskyldiga studenter.
Vem som kan söka
Behöriga svenska lärosäten kan ansöka om stipendiemedel att fördela under nästkommande läsår.
Vad ni kan söka för
Stipendiemedel för att främja rekryteringen av särskilt kvalificerade studenter från hela världen.
Länder som deltar
Medel kan fördelas av lärosäten i Sverige till studenter från länder utanför EU/EES och Schweiz.
Ansökan
1 juni 2025 kl 12:00För studenter utanför EU/EES och Schweiz
Stipendier för studieavgiftsskyldiga studenter riktar sig till särskilt kvalificerade studenter från länder utanför EU/EES och Schweiz och omfattar 60 miljoner kronor per år.
Universitets- och högskolerådet ansvarar för att administrera och fördela medel till universitet och högskolor som sedan använder medlen för att sätta ner studieavgiften för studenter.
Syfte och mål med stipendierna
Syftet med stipendiet är att förse svenska universitet och högskolor med ett strategiskt verktyg i konkurrensen på den globala utbildningsmarknaden och därmed främja rekryteringen av särskilt kvalificerade studieavgiftsskyldiga studenter.
Målsättningen är att stipendiemedlen ska kunna användas av deltagande lärosäten för att bidra till lärosätets långsiktiga internationaliseringsarbete och höjd kvalitet i utbildningen.
Många länder erbjuder stipendier till kvalificerade tredjelandstudenter och målet är att studenterna ska välja svensk högskoleutbildning.
Flexibilitet
För att stipendiemedlen ska kunna användas så effektivt som möjligt har lärosätena stor frihet när de fördelar stipendierna. Ert lärosäte kan till exempel bestämma om ett stipendium ska omfatta hela eller delar av studieavgiften liksom om stipendierna ska rikta sig till vissa utbildningar.
Stipendierna styrs av en förordning
Hanteringen av Stipendier för studieavgiftsskyldiga studenter styrs av Förordningen (2010:718) om Stipendier för studiestudieavgiftsskyldiga studenter. Varje lärosäte som disponerar stipendiemedel omfattas av förordningen.
Till grund för förordningen ligger regeringens proposition 2009/10:65 Konkurrera med kvalitet - studieavgifter för utländska studenter.
Om ansökan
Ansökan är öppen att fylla i senast en månad före sista ansökningsdag och stängs efter att sista ansökningsdag passerat. Vi rekommenderar att du öppnar ansökan i webbläsaren Chrome för bästa användarvänlighet.
Det är bara möjligt att skicka in en ansökan per lärosäte. Om ert lärosäte skickar in flera ansökningar är det den som kommit in sist som gäller. Ofullständiga eller för sent inkomna ansökningar beaktas inte.
Skapa användarkonto
För att kunna fylla i en ansökan behöver du skapa ett användarkonto i ansökningssystemet. Det gör du genom funktionen "logga in" och "registrera dig" som du hittar när du klickar på länken till ansökan. Följ sedan anvisningarna i ansökningssystemet.
Registrera dig som kontaktperson för ditt lärosäte genom att ta kontakt med en handläggare för Stipendier för studieavgiftsskyldiga studenter på UHR. Du kan inte skicka in ansökan om du inte är registrerad som kontaktperson.
Det finns möjlighet att registrera flera kontaktpersoner. Alla kontaktpersoner får samtliga beslut och besked angående ert ärende. Tänk därför på att avregistrera kontaktpersoner som inte längre är relevanta.
Fyll i ansökan
När du har ett användarkonto och har registrerat kontaktpersoner loggar du in i ansökningssystemet. Där fyller du i och skickar in ansökan digitalt. Du ska inte skicka in några papperskopior.
Till ansökan Stipendier för studieavgiftsskyldiga studenter (Mina sidor)
Om något krånglar
Får du problem med att skicka in ansökan digitalt: ta en skärmdump på felmeddelandet och skicka till stipendieravgiftsskyldiga@uhr.se.
Får du problem sista ansökningsdag måste du kontakta oss senast klockan 11:00 för att få hjälp.
Se gärna till att skicka ansökan någon dag innan sista ansökningsdag – då har vi större möjlighet att hjälpa till om tekniska problem uppstår.
När du skickat in
När du fyllt i och skickat in ansökan skapas ett diarienummer. Det använder du i all kontakt med oss på UHR. All information kring ansökan sker via ditt användarkonto. Observera att om ditt lärosäte har kvar stipendiemedel från tidigare omgång och fört över dem till årets omgång, skapas ett diarienummer automatiskt även om ni väljer att inte söka stipendiemedel i den aktuella ansökningsomgången. Information med diarienummer skickas till alla registrerade kontakter i UHR:s ansöknings- och rapporteringssystem.
Alla typer av beslut och besked angående ert ärende skickas också till övriga kontaktpersoner som finns registrerade i ansökan och till behörig företrädare med rätt att teckna avtal för lärosätet.
En bekräftelse på att vi tagit emot er ansökan skickas till den e-postadress du angivit när du skapade användarkontot.
Så hanterar vi er ansökan
Efter att sista ansökningsdag passerat påbörjar vi handläggningen.
Fördelningen av stipendiemedel utgår från:
- Antalet registrerade studiestudieavgiftsskyldiga studenter på ansökande lärosäte från föregående läsår. Vi hämtar uppgifterna från Statistiska Centralbyrån (SCB).
- Ansökande lärosätes planerade antagning av studiestudieavgiftsskyldiga studenter för nästkommande läsår.
- Medelstudieavgiften.
Besked om beslut
Vi meddelar beslut senast fem veckor efter sista ansökningsdag. Vi skickar då ut ett mejl till alla kontaktpersoner och den som är behörig företrädare med rätt att teckna avtal för lärosätet.
Vi lämnar inte förhandsbesked. Om beskedet dröjer – kontrollera din skräppost innan du kontaktar oss!
Utbetalning av bidraget
UHR betalar ut bidraget i svenska kronor och i enlighet med vad som föreskrivs i ert beslut om beviljat bidrag. Ingen rekvisition behövs.
Utbetalning läsåret 2025/2026 (ansökan 2024):
- Stipendiemedel för andra halvåret 2025 betalas ut senast 1 juli 2025.
- Stipendiemedel för första halvåret 2026 betalas ut senast 15 februari 2026.
Utbetalning läsåret 2026/2027 (ansökan 2025):
- Stipendiemedel för andra halvåret 2026 betalas ut senast 1 juli 2026.
- Stipendiemedel för första halvåret 2027 betalas ut senast 15 februari 2027.
Utbetalningen sker under förutsättning att regeringen anvisar medel.
Period för lärosätet att besluta om att tilldela stipendier
Ert lärosäte kan besluta om att tilldela stipendier till inresande student från och med UHR:s datum för beslut om fördelning av medel, fram till och med att ni skickar in ert lärosätes läsårsrapport.
Avsätt medel för stipendier längre än aktuellt läsår
Vid beviljande av stipendier som sträcker sig längre än aktuellt läsår ska hela summan för stipendiatens stipendium avsättas från de medel lärosätet tilldelades för innevarande läsår. Ett lärosäte kan därmed inte bevilja stipendiater stipendier utifrån ännu ej beviljade medel från UHR.
Omfördela stipendiemedel
Ert lärosäte kan fördela stipendiemedel som har fördelats en gång men blivit föremål för avbrott på nytt.
Utse samordningsansvarig
Ert lärosäte ska utse en samordningsansvarig för programmet som också ska vara kontaktperson gentemot oss på UHR. Vid eventuell ändring av kontaktuppgifter för samordningsansvarig ska ni informera UHR.
Lärosäten som beviljats medel för stipendier till studieavgiftsskyldiga studenter ska två gånger om året skicka in rapporter över hur medlen fördelats. UHR använder dessa underlag i rapportering till Sida.
- Läsårsrapportera avslutat läsår (HT eller VT) på våren.
Sista rapporteringsdatum är den 1 maj. Rapportperioden är öppen mellan 1 april till och med 1 maj.
UHR för över eventuella ackumulerade stipendiemedel till nästkommande läsår (efter att UHR godkänt rapporten) och lägger till summan som ert lärosäte tilldelats för det läsåret. Ackumulerade medel kan komma att påverka ert tilldelningsbeslut.
- Delårsrapportera innevarande läsår (HT) på hösten.
Sista rapporteringsdatum är den 1 oktober. Rapportperioden är öppen mellan 1 september till och med 1 oktober.
Rapportera beviljade medel för innevarande läsår, samt eventuella överförda medel från föregående års läsårsrapport.
Om ert lärosäte inte ansöker om nya medel men har medel innestående måste ni ändå del- och läsårsrapportera.
På begäran från UHR ska ert lärosäte kunna visa underlag för den fördelning av medel ni gjort under aktivitetsperioden.
Rapporteringsdatum
För stipendier beviljade 2023 gällande läsåret 2024/2025:
- 1 oktober 2024 delrapport av innevarande läsår (HT).
- 1 maj 2025 läsårsrapport av avslutat läsår (HT/VT).
För stipendier beviljade 2024 gällande läsåret 2025/2026:
- 1 oktober 2025 delrapport av innevarande läsår (HT).
- 1 maj 2026 läsårsrapport av avslutat läsår (HT/VT).
För stipendier beviljade 2025 gällande läsåret 2026/2027
- 1 oktober 2026 delrapport av innevarande läsår (HT).
- 1 maj 2027 läsårsrapport av avslutat läsår (HT/VT).
Uppgifter att rapportera
Rapporten ska innehålla följande information per stipendium:
- Totalt beviljat belopp.
- Stipendiets omfattning (procent) av den totala studieavgiften.
- Antalet beviljade terminer.
- Stipendiatens medborgarskap.
- Stipendiatens kön.
Rapporten ska även innehålla information om avbrott, per stipendium:
- Termin då avbrottet skedde.
- Belopp som återbetalas/inte betalats ut.
- Stipendiatens medborgaskap.
- Stipendiatens kön.
Rapportering sker i enlighet med SFS 2010:718.
Gör så här
- Logga in på ”Mina Sidor” i handläggningssystemet.
- Välj pågående läsår och klicka på ”skapa delrapport” eller ”skapa läsårsrapport”.
- Gå till steg ”Stipendier” och kontrollera att alla belopp är korrekta.
- Lägg till stipendier som ditt lärosäte beviljats under höstterminen (delårsrapport) eller vårterminen (läsårsrapport). Registrera följande uppgifter per beviljad stipendiat:
- Antal terminer som stipendiet gäller för
- Landet som stipendiaten är medborgare i
- Stipendiebelopp
- Stipendiatens juridiska kön
- Avgiftstäckning (anges i procent)
- Tryck på ”Spara” och sedan ”+ Nytt stipendium” för att lägga till nästa rad.
- Om ni har återbetalade stipendier, fyll i:
- Återbetalningstermin (det antal terminer ni fått återbetalade stipendiemedel för)
- Landet som stipendiaten är medborgare i
- Återbetalt belopp
- Stipendiatens juridiska kön
- Tryck på ”Spara” och lägg till nästa rad.
- Under rubriken ”Återkoppling” kan du skriva relevant information till UHR gällande din rapport.
- Sist kommer du till en sammanfattning. Kontrollera att inrapporterade belopp och uppgifter stämmer. Du kan gå tillbaka och ändra uppgifter genom att klicka på ”Föregående”.
- När uppgifterna är kontrollerade klicka på ”Skicka in”. När detta är gjort kan du via ”Mina Sidor” ladda hem din rapport genom att under rubriken ”Delrapport” eller ”Läsårsrapport” klicka på ”Hämta delrapport” eller ”Hämta läsårsrapport”.
Om du har frågor angående rapporteringen är du välkommen att kontakta oss!
Swedish Tuition fee Scholarship for students from countries outside Europe (EU/EEA and Switzerland)
Citizens from countries outside Europe (EU/EEA and Switzerland) are required to pay an application and tuition fee for studying in Sweden. You find more information about the fees on studera.nu
The Swedish Tuition fee Scholarship is only eligible for students from countries outside Europe (EU/EEA and Switzerland).
Students who would like to apply for the Swedish Tuition fee Scholarship must contact the individual university or university college for more information about what kind of scholarship they offer. It may differ between the universities. Please note that the Swedish Council for Higher Education can not answer questions regarding scholarships that each university offers.
Read more
The Swedish Institute (SI) offers fully funded scholarships to over 700 master’s programmes in Sweden. Learn more at SI's website.
Kontakta oss via e-post till stipendieravgiftsskyldiga@uhr.se.
Jag jobbar med Stipendier för avgiftsskyldiga studenter:
- Eva Lundqvist, telefon: 010- 470 05 77