Här kan du läsa mer om tillgänglighet i UHR:s digitala kanaler.

Universitets- och högskolerådet står bakom denna och övriga webbplatser som anges på denna sida. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda våra webbplatser. Denna sida beskriver hur UHR:s digitala kanaler uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister så att vi kan åtgärda dem.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av UHR:s webbplatser?

Om du behöver innehåll som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning i varje webbplats tillgänglighetsredogörelse, kan du kontakta oss.

Du kan också kontakta oss på följande sätt:

Rapportera brister i webbplatsers tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns.

Tillgänglighetsredogörelser

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga.

Bristande förenlighet med lagkraven

Problem vid användning utan synförmåga

  • På ett antal sidor är utländska utbildningar eller examen inte märkta med rätt språk.
  • Vissa PDF-dokument är inte korrekt gjorda (taggade) för att fungera med uppläsande hjälpmedel. Det kan också finnas vissa PDF-dokument där läsordning och tabbordning är felaktig. I vissa PDF-dokument kan det saknas textalternativ. Vi förbättrar dokumenten löpande och vid behov.
  • Det förekommer bilder som återger hur vissa betyg ser ut.
  • Det förekommer tabeller som kan kräva skrollning i sidled, som är väldigt komplexa, eller som inte visas optimalt i små skärmar. Vi förbättrar tabeller löpande.

Problem vid användning med nedsatt synförmåga

  • Textförstoring fungerar inte tillfredsställande på vissa sidor eller vid vissa element.
  • På ett antal sidor är utländska utbildningar eller examen inte märkta med rätt språk.
  • Vissa PDF-dokument är inte korrekt gjorda (taggade) för att fungera med uppläsande hjälpmedel. Det kan också finnas vissa PDF-dokument där läsordning och tabbordning är felaktig. I vissa PDF-dokument kan det saknas textalternativ. Vi förbättrar dokumenten löpande och vid behov.
  • Det förekommer bilder som återger hur vissa betyg ser ut.
  • Det förekommer tabeller som kan kräva skrollning i sidled, som är väldigt komplexa, eller som inte visas optimalt i små skärmar. Vi förbättrar tabeller löpande.

Problem vid användning med kognitiv nedsättning

  • Innehållet på denna webbplats är till sin karaktär faktatexter, som förutsätter vissa förkunskaper hos läsaren. Det innebär att innehållet inte helt har kunnat anpassats på ett sådant sätt att det är tillgängligt för den som saknar dessa förkunskaper. Innehållet är i första hand utformat för att vara tillgängligt för målgrupperna antagningshandläggare, samt studie- och yrkesvägledare. Vi arbetar dock kontinuerligt med att förbättra språk och layout för att underlätta för alla användare.

Vår ambition är att ha åtgärdat de flesta kända tillgänglighetsproblem senast den 31 december 2020. Vissa mer genomgripande ändringar beräknas dock genomföras först under 2021.

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

  • Det förekommer dokument på denna webbplats som publicerades efter den 23 september 2018 som inte uppfyller tillgänglighetskraven. Dessa dokument används inte till administrativa åtgärder, kommer inte uppdateras och ses därmed som arkiverat innehåll.
  • Vissa dokument eller bilder är grafiska representationer av regelverket eller processer. Dessa är dock bara komplement till befintlig information i textform.
  • Det finns dokument som är utskriftsvänliga anpassningar av befintlig information på webbsidor och som är komplement till dessa.
  • Delar av webbplatsens innehåll ligger bakom inloggning. Detta innehåll tillgänglighetsanpassas i samband med en omfattande översyn av webbplatsen.

Hur vi testat webbplatsen

En tredje part har gjort en oberoende granskning och interna tester har gjorts.

Senaste bedömningen gjordes den 22 september 2020.

Redogörelsen uppdaterades den 23 september 2020.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

En granskning av denna webbplats är planerad till september–oktober 2020.

Oskäligt betungande anpassning

Universitets- och högskolerådet åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående delar.

Ett nytt, tillgänglighetssäkrat gränssnitt för Hogskoleprov.nu finns framtaget för framtida lansering. Det nya gränssnittet kan dock ännu inte användas då beslut fattades i september 2020 att ändra processen för högskoleprovet hösten 2020 vad gäller antalet provtagare som får anmäla sig. Dessutom kan det bli aktuellt att behöva anpassa det nuvarande gränssnittet och systemet om det under våren 2021 genomförs två högskoleprov.

Det är oskäligt betungande och tidsineffektivt att anpassa Hogskoleprov.nu:s nuvarande gränssnitt utifrån tillgänglighetskraven när systemet samtidigt behöver anpassas utifrån ändrade krav för högskoleproven hösten 2020 och våren 2021. Vi planerar att kunna använda det nya gränssnittet under senare delen av 2021 när högskoleprovets genomförande beräknas återgå till normalläge.

Redogörelsen uppdaterades den 22 september 2020.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga.

Bristande förenlighet med lagkraven

Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem senast den 18 december 2020.

Problem vid användning med nedsatt färgseende

Webbplatsen använder i vissa lägen färg för att förmedla mening (gröna bockar vid korrekt inmatning, röda kryss vid felaktig inmatning).

Problem vid användning med med kognitiv nedsättning

Vissa delar av Nais har längre stycken med löpande text vilka kan vara svåra att läsa och tolka.

Hur vi testat webbplatsen

UHR har genomfört en genomlysning av Nais med hjälp av externa konsulter. De har under våren 2020 både gjort en expertgenomgång samt genomfört användartester tillsammans med användare med funktionsvariation.

Webbplatsen publicerades i november 2015.

Senaste bedömningen av tillgänglighet genomfördes och webbplatsen godkändes den 2020-09-18.

Redogörelsen uppdateras senast den 2021-09-15.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga.

Bristande förenlighet med lagkraven

Vår ambition är att ha åtgärdat de flesta kända tillgänglighetsproblem under våren 2021.

Problem vid användning med nedsatt syn

  • Tabeller går i vissa lägen utanför skärmytan om man förstorar skärmen.
  • Vissa pop-up meddelanden lägger sig ovanför texten.
  • Vissa statusmeddelanden presenteras inte korrekt när man använder uppläsande hjälpmedel.
  • PDF-filer som genereras är inte testade ur ett tillgänglighetsperspektiv och kan eventuellt läsas upp på fel sätt i uppläsande hjälpmedel.
  • Vissa instruktionstexter i formulär är skrivna på både svenska och engelska. De läses inte alltid upp av uppläsande hjälpmedel med korrekt val av språk.
  • Vissa rubriker är långa och inleds med ett diarienummer. Detta gör att de kan vara svåra att uppfatta med uppläsande hjälpmedel.

Problem vid användning med med motorisk nedsättning

Om användaren under inmatning i formulär av misstag väljer Tillbaka istället för Spara raderas den tidigare inmatade informationen i formuläret.

Problem vid användning med med kognitiv nedsättning

I det sista steget i ansökningsprocessen avviker navigationen mellan sidor från övriga steg.

Hur vi testat webbplatsen

UHR har genomfört en genomlysning av minasidor.utbyten.se med hjälp av externa konsulter. De har under våren 2020 gjort en expertgenomgång av webbplatsen.

Webbplatsen publicerades i november 2015.

Senaste bedömningen av tillgänglighet genomfördes och webbplatsen godkändes den 2020-09-18.

Redogörelsen uppdateras senast den 2021-09-15.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga.

Bristande förenlighet med lagkraven

Problem vid användning utan synförmåga

  • Ingressen och rubriker på ett antal sidor på andra språk är inte korrekt märkta med rätt språk och kan orsaka problem med uppläsande hjälpmedel. Dessutom är menyn och knappar på dessa sidor på svenska.
  • På ett antal sidor är utländska utbildningar eller examen inte märkta med rätt språk.
  • Enstaka formulärfält saknar etikett/label.
  • Vissa knappar är kodade som radioknappar.
  • Vissa PDF-dokument är inte korrekt gjorda (taggade) för att fungera med uppläsande hjälpmedel. Det kan också finnas vissa PDF-dokument där läsordning och tabbordning är felaktig. I vissa PDF-dokument kan det saknas textalternativ. Vi förbättrar dokumenten löpande och vid behov.
  • Det förekommer tabeller som kan kräva skrollning i sidled, som är väldigt komplexa, eller som inte visas optimalt i små skärmar. Vi förbättrar tabeller löpande.
  • Vissa sidor saknar unika titel.
  • Sidfoten använder H3-rubriker och detta kan leda till nivåhopp.

Problem vid användning med nedsatt synförmåga

  • Tangentbordsfokus syns inte tydligt i YouTube-spelaren.
  • Textförstoring fungerar inte tillfredsställande på vissa sidor eller vid vissa element.
  • Ingressen och rubriker på ett antal sidor på andra språk är inte korrekt märkta med rätt språk och kan orsaka problem med uppläsande hjälpmedel. Dessutom är menyn och knappar på dessa sidor på svenska.
  • På ett antal sidor är utländska utbildningar eller examen inte märkta med rätt språk.
  • Enstaka formulärfält saknar etikett/label.
  • Vissa knappar är kodade som radioknappar.
  • Vissa PDF-dokument är inte korrekt gjorda (taggade) för att fungera med uppläsande hjälpmedel. Det kan också finnas vissa PDF-dokument där läsordning och tabbordning är felaktig. I vissa PDF-dokument kan det saknas textalternativ. Vi förbättrar dokumenten löpande och vid behov.
  • Det förekommer tabeller som kan kräva skrollning i sidled, som är väldigt komplexa, eller som inte visas optimalt i små skärmar. Vi förbättrar tabeller löpande.
  • Vissa sidor saknar unika titel.
  • Sidfoten använder H3-rubriker och detta kan leda till nivåhopp.

Vår ambition är att ha åtgärdat de flesta tillgänglighetsproblem senast den 18 december 2020. Vissa mer genomgripande ändringar beräknas dock genomföras först under 2021.

Oskäligt betungande anpassning

Universitets- och högskolerådet åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.

  • Funktionen "Söka antagningsstatistik" på uhr.se samt dess webbplats statistik.uhr.se har inte tillgänglighetsanpassats. En ny funktion för detta är under utveckling och beräknas publiceras under senhösten 2020.

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

  • Videofilmer och ljudinspelningar som publicerats före den 23 september 2020 saknar syntolkning och i vissa fall även undertexter.
  • Det förekommer dokument på denna webbplats som publicerades efter den 23 september 2018 som inte uppfyller tillgänglighetskraven. Dessa dokument används inte till administrativa åtgärder, kommer inte uppdateras och ses därmed som arkiverat innehåll.
  • Det förekommer dokument på denna webbplats som har tagits fram av annan aktör. Dessa är inte tillgänglighetsgranskade av UHR.
  • Vissa dokument eller bilder är grafiska representationer av regelverket eller processer. Dessa är dock bara komplement till befintlig information i textform.
  • Det finns dokument som är utskriftsvänliga anpassningar av befintlig information på webbsidor och som är komplement till dessa.
  • YouTube-spelaren som används för videoklipp är en tredjepartslösning utanför UHR:s kontroll.

Hur vi testat webbplatsen

En tredje part har gjort en oberoende granskning av uhr.se och interna tester har gjorts.

Senaste bedömningen gjordes den 22 september 2020.

Redogörelsen uppdaterades den 8 oktober 2020.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att stora delar av webbplatsen inte är tillgängliga.

Oskäligt betungande anpassning

Universitets- och högskolerådet åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Det pågår redan arbete med att ta fram en ny ansökan för bedömning. Den nya e-tjänsten beräknas kunna publiceras under våren 2021. Därför bedöms det oskäligt betungande både tids- och resursmässigt att tillgänglighetsgranska nuvarande webbplatsen och att genomföra eventuella tillgänglighetsåtgärder.

Redogörelsen uppdaterades den 14 september 2020.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga.

Bristande förenlighet med lagkraven

Problem vid användning utan synförmåga

  • På ett antal sidor är begrepp på andra språk inte märkta med rätt språk.
  • Vissa PDF-dokument är inte korrekt gjorda (taggade) för att fungera med uppläsande hjälpmedel. Det kan också finnas vissa PDF-dokument där läsordning och tabbordning är felaktig. I vissa PDF-dokument kan det saknas textalternativ. Vi förbättrar dokumenten löpande och vid behov.
  • Det förekommer tabeller som kan kräva skrollning i sidled, som är väldigt komplexa, eller som inte visas optimalt i små skärmar. Vi förbättrar tabeller löpande.
  • Sidfoten använder H3-rubriker och detta kan leda till nivåhopp.

Problem vid användning med nedsatt synförmåga

  • Tangentbordsfokus syns inte tydligt i YouTube-spelaren.
  • Textförstoring fungerar inte tillfredsställande på vissa sidor eller vid vissa element.
  • På ett antal sidor är begrepp på andra språk inte märkta med rätt språk.
  • Vissa PDF-dokument är inte korrekt gjorda (taggade) för att fungera med uppläsande hjälpmedel. Det kan också finnas vissa PDF-dokument där läsordning och tabbordning är felaktig. I vissa PDF-dokument kan det saknas textalternativ. Vi förbättrar dokumenten löpande och vid behov.
  • Det förekommer tabeller som kan kräva skrollning i sidled, som är väldigt komplexa, eller som inte visas optimalt i små skärmar. Vi förbättrar tabeller löpande.
  • Sidfoten använder H3-rubriker och detta kan leda till nivåhopp.

Vår ambition är att ha åtgärdat alla kända tillgänglighetsproblem senast den 18 december 2020. Vissa mer genomgripande ändringar beräknas dock genomföras först under 2021.

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 9 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

  • Videofilmer som publicerats före den 23 september 2020 saknar syntolkning och i vissa fall även undertexter.
  • Det förekommer dokument på denna webbplats som publicerades efter den 23 september 2018 som inte uppfyller tillgänglighetskraven. Dessa dokument används inte till administrativa åtgärder, kommer inte uppdateras och ses därmed som arkiverat innehåll.
  • Det förekommer dokument på denna webbplats som har tagits fram av annan aktör. Dessa är inte tillgänglighetsgranskade av UHR.
  • Vissa dokument eller bilder är grafiska representationer av regelverket eller processer. Dessa är dock bara komplement till befintlig information i textform.
  • Det finns dokument som är utskriftsvänliga anpassningar av befintlig information på webbsidor och som är komplement till dessa.
  • YouTube-spelaren som används för videoklipp är en tredjepartslösning utanför UHR:s kontroll.

Hur vi testat webbplatsen

En tredje part har gjort en oberoende granskning av uhr.se och interna tester har gjorts.

Senaste bedömningen gjordes den 22 september 2020.

Redogörelsen uppdaterades den 8 oktober 2020.

Redogörelser för övriga UHR webbplatser

Anslutnaskolor.uhr.se tillgänglighetsredogörelse

Antagning.se tillgänglighetsredogörelse

Betyg.uhr.se tillgänglighetsredogörelse

Studera.nu tillgänglighetsredogörelse

Universityadmissions.se tillgänglighetsredogörelse

Utbyten.se tillgänglighetsredogörelse

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Kontakta Myndigheten för digital förvaltning (Digg.se)

Senast uppdaterad: 26 september 2020