Lyssna

Bologna - uppföljning vid ministermöten 2001-2012

Målen för Bolognaprocessen följs upp vid ministermöten 2001-2012. Det har hållits sex ministermöten under perioden.

Målen har följts upp vid utbildningsministermöten i Prag 2001, Berlin 2003, Bergen 2005, London 2007, Leuven/Louvain-la Neuve 2009 och Bukarest 2012. Vid uppföljningsmötena har kommunikéer om det fortsatta arbetet med ytterligare operativa mål fram till 2020 antagits. Vid mötena har ytterligare länder blivit anslutna så att Bolognaprocessen består av 47 länder.

Mötet i Berlin 2003 fastslog tre prioriterade delmål till 2005

  • Kvalitetssäkring av högre utbildning.
  • Erkännande av examina och studieperioder.
  • Implementeringen av Bolognadeklarationens system med två cykler, det vill säga nivåer, inom högre utbildning.

Vid sidan av de tre prioriterade delmålen enades ministrarna även om en rad andra frågor. Bland annat uttalade de behovet av närmare kopplingar mellan European Higher Education Area, EHEA, och det europeiska forskningsområdet (The European Research Area - ERA). Forskning framhölls som en viktig del av systemet för högre utbildning i Europa. Mot denna bakgrund enades ministrarna om att inkludera forskarutbildningen som en tredje cykel i Bolognaprocessen. Vidare sattes kvalitetsarbetet i fokus.

Mötet i Bergen 2005

I Bergen 2005 enades ministrarna om att skapa ett övergripande europeiskt ramverk med generella beskrivningar av lärandemål och kompetens för de tre olika nivåerna av examina. Vidare enades ministrarna om att inrätta ett standardiserat system för utvärdering av högskoleutbildningar i Europa och att upprätta ett register över de myndigheter och organisationer som ägnar sig åt utvärderingar av högskoleutbildningar. Från svensk sida framhölls särskilt vikten av att sprida information om Bolognaprocessen utanför Europa liksom att ta fram enhetliga regler för rätten att ta med sig studiemedel vid studier i Europa.

Mötet i London 2007 fastslog sex prioriterade områden till 2009

  • Att vid nästa ministermöte rapportera hur man nationellt vidtagit åtgärder för att öka mobiliteten samt att sätta upp mätbara indikatorer för utvärdering.
  • Att även rapportera vilka nationella strategier och policys man antagit för den sociala dimensionen, inklusive aktivitetsplaner och indikatorer som utvärderar deras effektivitet.
  • Att förbättra data och åtkomsten av data för både mobilitet och den sociala dimensionen. Den europeiska kommissionen (Eurostat) och Eurostudent fick i uppdrag att utveckla mätbara och tillförlitliga indikatorer för att mäta framsteg inom omnämnda områden.
  • Bologna Follow-Up Group (BFUG), den tjänstemannagrupp som följer upp Bolognaprocessen, fick i uppdrag att främja ett närmare samarbete mellan stat, lärosäten, företag och andra arbetsgivare för att garantera anställningsbarheten inom det nya systemet med tre cykler.
  • BFUG fick även i uppdrag att rapportera om den utveckling som skett för europeisk utbildning globalt sett sedan Bolognaprocessens början.
  • Att fortsätta stocktaking-processen baserad på de nationella rapporterna.

Vidare enades ministrarna om att ett fortsatt samarbete även efter år 2010 är nödvändigt. Det bör då formuleras en ny vision för samarbetet som tar hänsyn till de stora utmaningar som väntas efter 2010, att utbildning är nyckeln till utvecklingen av ett hållbart samhälle, såväl på nationell som på europeisk nivå.

Mötet i Leuven/Louvain-le-Neuve 2009

Utbildningsministrarna konstaterade att det gångna decenniet visat på stora framsteg för att nå det gemensamma europeiska utbildningsområdet, men att åtskilligt återstår. 2001-2020 behövs som arbetsperiod för att nå ända fram. Mötet fastslog sex prioriterade områden fram till 2020 och att högre utbildning är ett samhälleligt ansvar.

Under mötet redovisades Bolognaländernas framsteg inom de prioriterade områdena; utbildningens nivåindelning, kvalitetsarbete och erkännandefrågor bland annat i en så kallad ”stocktaking report”.

Mötet i Bukarest 2012

Vid ministermötet i Bukarest 2012 betonades behovet av fortsatt arbete med de reformer som sedan tidigare beslutats inom Bolognaprocessen, vikten av att länka samman högre utbildning och forskning samt behovet av relationer mellan Europa och andra delar av världen inom högre utbildning. Mötet diskuterade även den högre utbildningens roll för att lösa den pågående ekonomiska krisen. Utöver det betonades vikten av mobilitet, vikten av kvalitetssäkring och jämförbara kvalifikationer, sociala dimensionen samt samarbete med andra regioner.

I Bukarest antog ministrarna även en mobilitetsstrategi - ”The Mobility Strategy 2020 for the European Higher Education Area (EHEA): Mobility for Better Learning”.

Senast uppdaterad: 1 februari 2023