Europeiska priset för innovativ undervisning

Den europeiska utmärkelsen för innovativ undervisning (EITA) är en utmärkelse som premierar lärare som har arbetat med och implementerat undervisningsmetoder och pedagogik på ett exceptionellt sätt inom ramen för ett Erasmus+projekt. Från och med 2025 är den europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk för Erasmus+ (ELL) en del av europeiska utmärkelsen för innovativ undervisning.

Logotyp Erasmus+ Förenar och berikar

Den europeiska utmärkelsen för innovativ undervisning delas ut årligen sedan 2021. Fem projekt kan motta utmärkelsen i varje Erasmus+ programland av respektive programkontor. En vinnare kan utses i vardera av kategorierna förskola, grundskola och gymnasiet (högskoleförberedande program), gymnasiet (yrkesförberedande program), formell vuxenutbildning och ELL.

Tema för tävlingen 2025

Temat för 2025 års tävling är ”Medborgarskapsutbildning – deltagande i det demokratiska livet, gemensamma värderingar och medborgerligt engagemang”. Målet är att uppmuntra människor att bli mer aktiva medborgare och se till att olika röster bidrar till att forma ett mer inkluderande och demokratiskt Europa. EU:s gemensamma värderingar, såsom respekt för demokratiska principer, mänsklig värdighet, enhet och mångfald, interkulturell dialog samt det europeiska sociala, kulturella och historiska arvet lyfts fram 2025.

Prioriteringar och urvalskriterier

Urvalet baseras på temat för årets tävling och poäng på slutrapporten i de flesta kategorierna. För kategorin ELL innefattar också urvalet de projekt som har uttryckt intresse för ELL-utmärkelsen i slutrapporteringen, utöver urval baserat på temat och poäng på slutrapport. Projekt bedöms sedan efter utmärkelsens bedömningskriterier.

In 2025 the annual theme is Citizenship education - participation in democratic life, common values and civic engagement.

The annual theme explores empowering people to become active citizens, promoting social inclusion and ensures that diverse voices contribute to shaping a more inclusive and democratic Europe. This includes understanding the European Union context, notably with regards to the common EU values, including respect for democratic principles, human dignity, unity and diversity, intercultural dialogue as well as the European social, cultural and historical heritage.

The theme also addresses citizens’ limited participation in democratic processes and their lack of knowledge and tries to help them overcome the difficulties in actively engaging and participating in their communities and in the Union's political and social life through formal or non-formal learning activities. Active citizenship and ethics in lifelong learning can help foster the development of social and intercultural competences, critical thinking and media literacy.

Methodologies used

In what ways are the teaching and learning approaches elaborated and implemented in the project innovative?

  • Multidisciplinary approaches
  • Key competence development (knowledge, skills and attitudes) and assessment (formative assessment)
  • Linking formal, non-formal and informal learning
  • Inclusion, participation, cooperation
  • Learners’ active role in the learning process
  • Cooperation with external stakeholders

Inovation environments

In what ways do learning environments involved in the project support innovative teaching and learning approaches?

  • Schools as enablers of innovation
  • Building a positive school climate
  • Sustainable use of available resources
  • A whole school approach
  • Cross-sectoral cooperation

Teachers’ role

In what ways do teachers involved in the project influence the innovative teaching and learning processes?

  • Teachers’ agency as innovators
  • Teachers fostering wellbeing
  • Teachers’ skills and competences
  • Teachers’ cooperation and peer learning

Impact and outputs

What is the impact of the innovative teaching and learning processes elaborated and implemented in the project?

  • Direct impact on the project target groups
  • Inclusion of participants with fewer opportunities
  • Spill-over effect (to other students, teachers, schools, local communities and parents)

Om EITA-priset och ELL-utmärkelsen

Den europeiska utmärkelsen för innovativ undervisning är ett initiativ från 2021 i enlighet med EU-kommissionens beslut om att skapa ett europeiskt område för utbildning. Detta ska också bidra till kompetensförsörjning, inom satsningen Union of skills. Den europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk för Erasmus+ finns sedan tidigare och i år har man valt att slå ihop dessa utmärkelser och göra ELL till en del av EITA då de har en gemensam målgrupp och gemensamma mål.

Målet med utmärkelsen är att

  • belöna lärarnas och lyfta fram deras arbete och Erasmus+projektens resultat
  • identifiera och främja utmärkta undervisnings- och inlärningsmetoder
  • använda utmärkelsen som ett medel för ömsesidigt lärande
    uppmärksamma Erasmus+programmets värde för lärarsamarbetet i Europa och inrättandet av det europeiska området för utbildning.

Europeiska priset för innovativ undervisning på EU-kommissionens webbplats

Senast uppdaterad: 9 juni 2025