(Rapportserie 2021:5) I rapporten ”Linnaeus-Palme och lärarutbildningarna” har UHR identifierat och kartlagt framgångsfaktorer, hinder och utmaningar för lärarutbildningarnas medverkan i utbytesprogrammet Linnaeus-Palme. Syftet är att främja ett ökat deltagande.

Ladda ner "Linnaeus-Palme och lärarutbildningarna. Framgångsfaktorer, hinder och effekter" (pdf)Kartläggningen visar att det finns olika steg för framgångsrik internationalisering av lärarutbildningarna. De två viktigaste stegen är organiserade stödstrukturer och utformningen av lärarutbildningen. Lärosäten som har både hög generell medverkan i Linnaeus-Palmeprogrammet och hög medverkan från lärarutbildningarna har arbetat aktivt med stödstrukturer och utformningen av lärarutbildningarna.

Studenter som deltagit i Linnaeus-Palmeprogrammet upplever att medverkan förbättrar kvaliteten på och omfattningen av internationella perspektiv, både i utbildningen och senare i yrkeslivet. Men det är inte bara kunskapen om hur lärarrollen ser ut i det andra landet som är viktig. Även den fördjupade kulturella förståelsen som vistelsen ger, beskrivs som central för lärare som ska arbeta i en mångkulturell värld. Lärare som deltagit i programmet säger att de fått viktiga erfarenheter av att undervisa studenter med en annan bakgrund och i en annan kontext. Det har bland annat gett nya insikter om lärarrollen.

”Linnaeus-Palme och lärarutbildningarna ‒ framgångsfaktorer, hinder och effekter” fungerar som ett kunskapsunderlag för att öka deltagandet i programmet. Den kan också vara användbar för lärosäten samt väcka intresse för Linnaeus-Palme hos dem som i dag inte är aktiva i programmet.

Ladda ner "Linnaeus-Palme och lärarutbildningarna. Framgångsfaktorer, hinder och effekter" (pdf)