Projekt för högskolepedagogisk utveckling
Sex lärosäten har tilldelats medel med syfte att stimulera utveckling och nya kunskaper nationellt inom den högskolepedagogiska praktiken. Beviljade projekt ska bidra till bättre kvalitet i utbildning, främja studenters lärande och samverkan mellan lärosäten kring högskolepedagogiska frågor.
I utlysningen riktade UHR stödet till följande områden i relation till högskolepedagogik:
- Digitalisering
- Examination
- Akademisk litteracitet
- Andra framtidsfrågor
Projekt som tilldelades medel
- AI literacitet, didaktik för lärarutbildning - ett pedagogiskt utvecklingsprojekt inom högre utbildning, Linköpings universitet.
- Att undervisa om naturvetenskap och teknik i Antropocen, Stockholms universitet
- Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg - En unik modell för att möta praktiknära forskning, Linnéuniversitetet.
- Metodstöd för professionell och akademisk litteracitetsutveckling, Södertörns högskola.
- Utveckling av kritisk språkfärdighet för samhällsbärande professioner, Blekinge Tekniska Högskola.
- Utvecklingskonferens för förnyad och relevant examinationspraktik, Umeå Universitet.
- Ökat studentdeltagande i lärarutbildning - utveckla former för hybridundervisning där akademisk litteracitet är en integrerad del, Linköpings universitet.
Slutredovisning av projekten
Projekten ska slutredovisas i juni 2025.
Allmänna villkor
För lärosäten som tilldelats medel finns Allmänna villkor för beviljande av medel inom ramen för det högskolepedagogiska lyftet (pdf)