Projekt för högskolepedagogisk utveckling

Sex lärosäten har tilldelats medel med syfte att stimulera utveckling och nya kunskaper nationellt inom den högskolepedagogiska praktiken. Beviljade projekt ska bidra till bättre kvalitet i utbildning, främja studenters lärande och samverkan mellan lärosäten kring högskolepedagogiska frågor.

I utlysningen riktade UHR stödet till följande områden i relation till högskolepedagogik:

  • Digitalisering
  • Examination
  • Akademisk litteracitet
  • Andra framtidsfrågor

Projekt som tilldelades medel

  • AI literacitet, didaktik för lärarutbildning - ett pedagogiskt utvecklingsprojekt inom högre utbildning, Linköpings universitet. 

  • Att undervisa om naturvetenskap och teknik i Antropocen, Stockholms universitet 

  • Att utveckla en multimodal undervisningsdesign med digitala verktyg - En unik modell för att möta praktiknära forskning, Linnéuniversitetet.

  • Metodstöd för professionell och akademisk litteracitetsutveckling, Södertörns högskola.

  • Utveckling av kritisk språkfärdighet för samhällsbärande professioner, Blekinge Tekniska Högskola.

  • Utvecklingskonferens för förnyad och relevant examinationspraktik, Umeå Universitet.

  • Ökat studentdeltagande i lärarutbildning - utveckla former för hybridundervisning där akademisk litteracitet är en integrerad del, Linköpings universitet.

Slutredovisning av projekten

Projekten ska slutredovisas i juni 2025.

Allmänna villkor

För lärosäten som tilldelats medel finns Allmänna villkor för beviljande av medel inom ramen för det högskolepedagogiska lyftet (pdf)

Senast uppdaterad: 15 maj 2025