Åtgärder mot bristande grundläggande färdigheter hos elever i grundskolan

EU-kommissionen har publicerat en ny Eurydike-rapport om hur Europas grundskolor arbetar för att motverka låg måluppfyllelse i läsning, matematik och naturvetenskap och vilka reformer som har genomförts sedan 2020. Rapporten slår fast att bristande kunskaper bland elever ökar, särskilt bland socioekonomiskt utsatta elever, och att pandemin har förvärrat situationen.

Rapporten visar att majoriteten av länderna sedan 2020 har infört nya policyåtgärder, inklusive förändringar i undervisning, läroplaner, bedömning, lärarstöd och föräldraengagemang. Rapporten betonar vikten av tidiga insatser, inkluderande undervisning och samordnade strategier för att stärka grundläggande färdigheter.

Att ge alla elever goda kunskaper i läsning, matematik och naturvetenskap är fortfarande en av de största utmaningarna för Europas utbildningssystem. Dessa färdigheter är avgörande för livslångt lärande, möjligheten att få jobb, aktivt medborgarskap och personlig utveckling. Samtidigt visar internationella studier som PISA och TIMSS att allt fler elever har svårt att nå grundläggande kunskapsnivåer – särskilt de som kommer från socioekonomiskt utsatta grupper.

Som svar har EU förstärkt sin utbildningspolitik. Rådets rekommendation från 2022 om vägar till skolframgång betonar vikten av inkluderande och elevcentrerade arbetssätt för att stärka grundläggande färdigheter. I år lanserades en strategisk plan för STEM-utbildning och en handlingsplan för grundläggande färdigheter inom ramen för kompetensunionen, Union of Skills. Dessa satsningar fokuserar på tidig upptäckt av inlärningssvårigheter, individanpassat stöd, förbättrad undervisning samt ett aktivt engagemang från både föräldrar och lokalsamhällen.

Sverige är ett av elva europeiska länder som har antagit eller reviderat strategiska policyramverk som fokuserar helt på att minska bristande grundläggande färdigheter bland elever. Sveriges garanti för tidiga stödinsatser – den så kallade läsa, skriva, räkna-garantin, fanns redan innan 2020. Det pågår dock en revidering av de obligatoriska kartläggnings- och bedömningsmaterialen för förskoleklass och bedömningsstöd i årskurs 1 fram till sommaren 2026. Från och med höstterminen 2025 kan de lärare som vill prova nya material i sin undervisning lämna synpunkter via en enkät.

En STEM-strategi för Sverige fokuserar på att stärka undervisningen i naturvetenskap och matematik, men nämner även vikten av läsning. Strategin tar inte upp specifika mål för att minska antalet elever med bristande kunskaper, men sätter mål om andelen högpresentande elever.

Majoriteten av länderna i rapporten har ändrat sina läroplaner för att stärka grundläggande färdigheter. Mer än hälften av utbildningsystemen har också på något sätt ändrat sina utbildningssystem sedan 2020. Ofta handlar det om mer undervisningstid, antingen i ett specifikt ämne eller generellt längre skoldagar. I Sverige har vi utökat undervisningstiden i naturkunskap i både låg- och mellanstadiet.

Förutom utökningar har förändringar i undervisningstiden också handlat om en ökad flexibilitet och mer autonomi för skolor att organisera undervisningen. En tredjedel av alla utbildningssystem införde också undervisning i mindre grupper i de tidiga åren av grundskolan. I Sverige har möjligheterna till lovskola utökats till att på frivillig basis också innefatta låg- och mellanstadiet och statsbidraget för lovskola utökades så att det även kunde användas till elever i de lägre skolåren.

En annan vanlig åtgärd kopplat till elevernas grundläggande färdigheter är att stärka lärarens roll. En majoritet av utbildningsystemen har utvecklat kompetenshöjande program som sammankopplar ämnesrelaterad kompetensutveckling med inkluderande pedagogiska strategier, så som nivåindelad undervisning, formativ bedömning eller användandet av diagnostiska text. I Sverige ersatte statsbidrag för stärkt kunskapsutveckling 2024 statsbidraget för likvärdig skola. Syftet med bidraget är att huvudmännen utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet ska stärka utbildningens kvalitet, så att alla elever kan nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.

Eurydikerapporten Addressing underachievement in literacy, mathematics and science (EU-kommissionens webbplats)

Eurydike – utbildning i Europa

Eurydike är ett stöd för dig som vill veta mer om utbildningssystem och utbildningspolitik i Europa. Eurydikenätverket samordnas av EU och UHR är nationellt kontor i Sverige.

Senast uppdaterad: 16 oktober 2025