Entreprenörskap i grundskola och gymnasium

Rapporten Entrepreneurship Education at School in Europe visar att entreprenörskap i skolan fortsätter att utvecklas positivt i många länder.  Samtidigt framgår att det finns behov av fortsatta insatser för att stärka lärarkompetensen och skapa mer sammanhållna strukturer för entreprenörskapsutbildning.

Entreprenörskap som del av skolans uppdrag

Sverige är ett av fem länder som har en särskild nationell strategi för entreprenörskap i utbildningen. Entreprenörskap är i dag inskrivet som ett övergripande mål i både grund- och gymnasieskolans läroplaner. Det nämns även i flera examensmål, ämnesplaner och kursplaner. Entreprenöriella kompetenser, såsom initiativförmåga, kreativitet och handlingskraft, integreras i flera ämnen redan i grundskolan. 

I många europeiska länder ligger fokus främst på ekonomisk och finansiell kunskap i undervisningen, medan kreativa och visionära aspekter – som att se möjligheter och hantera osäkerhet – får mindre utrymme. 

Lärarkompetens och skolorganisation

Endast tre europeiska länder, Estland, Polen och Norge, nämner entreprenörskap explicit i sina nationella kompetensramverk för lärare. Endast en tredjedel av de undersökta länderna har riktlinjer eller stöd för en så kallad whole-school approach, där entreprenörskap genomsyrar hela skolans verksamhet snarare än enskilda ämnen. I Sverige finns stödmaterial som beskriver hur skolor kan arbeta mer systematiskt med entreprenörskap, men tillämpningen varierar mellan skolor och regioner.

Praktiska erfarenheter

Praktiska entreprenöriella erfarenheter, där elever får utveckla och pröva idéer i verkliga projekt, är ofta frivilliga. I Sverige erbjuds detta bland annat genom initiativ som Ung Företagsamhet, men deltagandet skiljer sig mellan skolor och regioner.

Fortsatt utveckling krävs

Rapporten visar vidare att entreprenörskap i utbildningen har stärkts i hela Europa. Samtidigt behöver centrala entreprenöriella förmågor som vision, kreativitet och risktagande ges större utrymme. Det finns även behov av att utveckla stödet till lärare och skolledare för att entreprenörskap ska bli en mer integrerad del av skolans helhetsuppdrag.

Eurydikerapporten Entrepreneurship Education at School in Europe (EU-kommissionens webbplats) 

Eurydike – utbildning i Europa

Eurydike är ett stöd för dig som vill veta mer om utbildningssystem och utbildningspolitik i Europa. Eurydikenätverket samordnas av EU och UHR är nationellt kontor i Sverige.

Senast uppdaterad: 23 oktober 2025