Europeiska kommissionens utbildningsöversikt 2025
2025 års upplaga av Europeiska kommissionens utbildningsöversikt, Education and training monitor 2025, innehåller EU-kommissionens årliga uppföljning och analys av EU-ländernas framsteg mot EU:s olika utbildningsmål. Det finns även en landrapport för varje land som beskriver pågående reformer. Eurydikenätverkets strukturella indikatorer är viktiga datakällor för utbildningsöversikten.
2025 års upplaga har ett särskilt fokus på STEM, det vill säga utbildningar inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik, som är avgörande för Europas konkurrenskraft och utveckling. Rapporten behandlar också bland annat deltagande i förskolan, frånvaro i skolan, grundläggande färdigheter, arbetsplatsförlagt lärande i yrkesutbildning, mobilitet i högre utbildning och deltagande i vuxenutbildning.
STEM: Sveriges styrkor – och svagheter
Sverige utmärker sig med en hög andel kvinnor inom STEM-utbildningar. På högskolenivå utgör kvinnor 37,7 procent av STEM-studenterna, vilket ligger klart över EU-snittet på 32,2 procent, men fortfarande under EU-målet på 40 procent. På doktorandnivå inom informations- och kommunikationsteknik (IKT) har Sverige redan nått EU:s mål för 2030, där minst 5 procent av studenterna ska vara inskrivna på doktorandprogram inom IKT. Detta placerar Sverige i toppskiktet tillsammans med Estland, Finland och Luxemburg.
Den totala andelen studenter som väljer STEM-utbildningar är dock fortfarande lägre än i länder som Tyskland och Finland, där över 35 procent av studenterna läser STEM-ämnen. Sverige har visserligen ökat antalet studenter inom dessa områden snabbare än den totala studenttillväxten, men utvecklingen räcker inte för att möta den växande efterfrågan på ingenjörer och IT-specialister. Det är inte heller tillräcklig för att uppnå EU-målet om att andelen studenter som är inskrivna på STEM-program på högre utbildning senast 2030 ska vara minst 32 procent. Sverige ligger för närvarande på 28,8 procent.
EU lockar allt fler internationella studenter
Antalet studenter från länder utanför EU som tar examen vid europeiska universitet ökar. År 2023 motsvarade dessa studenter i genomsnitt 57 per 1 000 examinerade i EU, upp från 49,8 år 2020. Luxemburg toppar listan med 189 per 1 000, följt av Malta (143) och Estland (108). STEM-ämnen är mest populära bland internationella studenter, de ger goda arbetsmöjligheter och är mindre beroende av språkkunskaper. I genomsnitt utgör internationella studenter 8,4 procent av alla STEM-examinerade i EU.
Rapporten lyfter fram flera faktorer som lockar studenter: universitetens rykte och forskningskvalitet, finansieringsmöjligheter och stipendier, engelskspråkiga program, låga levnadskostnader och möjligheter att stanna efter examen
Flera länder har infört strategier för att öka inflödet, som förenklade visumregler, språkstöd och kampanjer för att attrahera fler internationella studenter.
Antal studenter från länder utanför EU per 1000 examinerade

- Luxemburg: 189,2 år 2023 (134,3 år 2020)
- Malta: 143,2 år 2023 (111,5 år 2020)
- Estland: 107,5 år 2023 (95,8 år 2020)
- Frankrike: 92,2 år 2023 (87,5 år 2020)
- Irland: 92,0 år 2023 (105,0 år 2020)
- Litauen: 77,6 år 2023 (38,6 år 2020)
- Tyskland: 75,0 år 2023 (61,0 år 2020)
- Ungern: 74,6 år 2023 (25,7 år 2020)
- Lettland: 73,1 år 2023 (62,0 år 2020)
- Portugal: 68,4 år 2023 (63,2 år 2020)
- Finland: 67,8 år 2023 (52,7 år 2020)
- Tjeckien: 60,2 år 2023 (52,7 år 2020)
- Nederländerna: 57,8 år 2023 (57,6 år 2020)
- EU: 57,1 år 2023 (49,8 år 2020)
- Sverige: 53,6 år 2023 (49,7 år 2020)
- Slovakien: 52,0 år 2023 (32,8 år 2020)
- Cypern: 50,8 år 2023 (47,4 år 2020)
- Danmark: 45,1 år 2023 (44,6 år 2020)
- Slovenien: 45,0 år 2023
- Österrike: 42,2 år 2023 (33,2 år 2020)
- Belgien: 40,1 år 2023 (29,5 år 2020)
- Rumänien: 39,9 år 2023 (35,4 år 2020)
- Bulgarien: 38,7 år 2023 (28,7 år 2020)
- Polen: 36,4 år 2023 (28,8 år 2020)
- Spanien: 33,1 år 2023 (34,0 år 2020)
- Italien: 27,6 år 2023 (18,1 år 2020)
- Kroatien: 22,7 år 2023 (27,0 år 2020)
- Grekland: 3,0 år 2023 (2,6 år 2020)
Rapporten
Education and training monitor 2025 - Publications Office of the EU
Den svenska landrapportenpå EU-kommissionens webbplats
Eurydikes publiceringssida där alla strukturella indikatorer för 2025 finns: System-level indicators, Eurydice, EU-kommissionens webbplats
Eurydike – utbildning i Europa
Eurydike är ett stöd för dig som vill veta mer om utbildningssystem och utbildningspolitik i Europa. Eurydikenätverket samordnas av EU och UHR är nationellt kontor i Sverige.