"Projektet gjorde franskan levande och autentisk för eleverna"

Eva Engström Dray ville öka sina elevers intresse för franska och få dem att aktivera sig mer under lektionerna. Tillsammans prövade de ett projekt inom eTwinning. Resultatet – en spännande och annorlunda termin.

Eva Engström Dray. Eva Engström Dray är ämneslärare i franska på Fryshusets gymnasium i Stockholm.

De elever som deltog i projektet läste franska 4, som är den mest avancerade nivån av franska på skolan. Eva upplevde att gruppen var ganska trött och oengagerad under lektionen och deras fokus låg ofta på något annat än språkstudier. Hon hade hört talas om eTwinning redan på lärarutbildningen och var nyfiken på att pröva det.

– Målet var att göra franskundervisningen så levande och autentisk som möjligt så att den blev “på riktigt” och jag såg en möjlighet att åstadkomma det med hjälp av eTwinning, berättar Eva Engström Dray.

Efter sökande efter lämplig partner på eTwinningplattformen startade projektet Un semestre ensemble (En termin tillsammans) i början av vårterminen 2022.

– Jag fick kontakt med en lärare i Rumänien som sökte samarbetspartners. Hon hade ett gediget upplägg för ett projekt som även låg i linje med mina egna idéer. Även en spansk skola anslöt så vi var tre partnerskolor som jobbade ihop.

Språkutveckling, vänskap, mångkultur, empati, respekt och jämlikhet

Un semestre ensemble” var ett projekt där Evas elever tillsammans med sina partnerskolor IES Arzobispo Lozano i Spanien och Economic College "Mihail Kogălniceanu" i Focşani, Rumänien skulle lära känna varandra och dela olika aspekter av sina liv och kulturer under en termin. Projektet bestod av olika teman som förutom språkutveckling i franska skulle främja vänskap, mångkultur, empati, respekt och jämlikhet bland elever och lärare.

Efter registrering på eTwinnings plattform fick skolornas elever kontakt med varandra vilket gjorde att de, förutom att kommentera varandras texter, även kunde chatta med varandra och skapa relationer utanför projektet.

Inom ramen för projektet berättade de om sina intressen och sina passioner, om hur de såg på vänskap och hur en riktig vän ska vara. Inslagen innehöll både text och bild och togs fram med hjälp av de digitala verktygen som finns på plattformen.

– När det blev påsk delade de med sig av traditioner samt kulturella och religiösa seder kring högtiden. Med hjälp av Joomag förberedde vi en elektronisk tidning där vi presenterade speciella traditioner, lokala seder, recept och mycket annat. Att få in de digitala verktygen i arbetet kändes kul och motiverande för eleverna, säger Eva Engström Dray.

Eleverna ansvarade för att samarbetet fungerade

Det sista inslaget var ett reportage över skolan och skolans hemort. Då var de svenska eleverna ute och filmade olika platser i Hammarby sjöstad, en stadsdel i Stockholm där deras skola ligger, och berättade om vad som var intressant att veta om dem.

– De gjorde ett jättebra jobb som reportrar och ambassadörer av stadsdelen på franska, säger Eva Engström Dray.

Flera av aktiviteterna genomfördes i smågrupper som hade tydliga deadlines för att leverera de olika delarna av projektet. Det gjorde att eleverna tog ansvar för sina arbeten eftersom projektet inte kom vidare ifall någon skola inte blev färdig med sin del.

Samarbetet blev en vitamininjektion

En höjdpunkt var den virtuella lektionen där eleverna fick träffas på Teams. De hade förberett frågor innan som de ställde till varandra. Ibland ledde frågorna fram till att man ville veta mer om varandra vilket gjorde att eleverna började kommunicera på ett mer spontant sätt.

– I framtida eTwinningprojekt skulle jag vilja ha mer av muntliga inslag och kommunikation, säger Eva Engström Dray.

Projektet utvärderades både av eleverna och av lärarna och Eva upplevde att de alla fick en vitamininjektion av att samarbeta utanför skolans väggar.

– Jag fick perspektiv på hur jag kan arbeta med undervisningen och hur jag möter eleverna på deras nivå där de har sina intressen. När språkinlärningen blir på riktigt och man måste använda språket för att kommunicera blir eleverna mer kreativa och motivationen ökar.

Senast uppdaterad: 19 maj 2025