Te enseño mi ciudad- jag visar dig min stad

Projektet ”Te enseño mi ciudad- jag visar dig min stad” var mitt senaste projekt. Eleverna presenterade sin omgivning-stad-miljö-fritid-skola, där de grammatiska momenten, ord-fält och kursens centrala innehåll för moderna språk steg 3 ingick.

Varje grupp var ansvarig för ett tema, och presentationerna var på målspråket- i vårt fall spanska. Varje land valde ut 10 glosor som de hade lyssnat på under varandras presentationer och som användes vidare till en gemensam skrivuppgift – en saga. Spanien började, skickade till oss den ”halvskrivna sagan”, vi fortsatte och mejlade vidare till Italien och så vidare, i två omgångar. Projektet var för gymnasieelever men egentligen kan projektidén anpassas till olika åldrar och nivåer.

Eleverna fick tid på lektionerna för att skriva och filma (cirka en lektion för presentationerna till partnerskolorna och två till tre lektioner för att skriva, samt en lektion för att filma). Därefter som variation i undervisningen tittade vi på partnerskolornas inslag, gav feedback och jobbade med innehållet av dessa filmer som en hörförståelse eller realia-uppgift, och sedan skrev vi den gemensamma sagan.

Vi hade också tid för att utvärdera och ge feedback till varandra. Arbetet från partnerskolorna kan med fördel jobbas med i flera omgångar så att det inte blir för krävande och intensivt för eleverna.

I vårt samarbete hade vi lärare mejlkontakt och eleverna jobbade med Padlet som plattform. Vi bestämde oss för att inte kräva mejlväxling mellan eleverna eftersom det hade tagit mycket tid från undervisningen och ur en realistisk synpunkt visste vi att det inte skulle bli genomförbart. Bättre att satsa mindre för att uppnå ett bra resultat!

För vår del var huvudsyftet att träna språket vilket det även var för Italien och Norge. För den spanska partnerskolan var det realia och historia. 

Vi jobbade med målen för spanska såsom språkliga företeelser, till exempel uttal, intonation och grammatiska strukturer samt fasta språkliga uttryck, mot tydlighet, variation och anpassning till syfte, mottagare och situation, hur texter och talat språk varieras utifrån olika syften och sammanhang, och med strategier för att lösa språkliga problem, till exempel med hjälp av omformuleringar och förklaringar.

I projektet använde vi olika digitala verktyg, Google classroom för själva uppgiften, instruktioner, feedback och Padlet för att ladda upp filmerna enkelt och snabbt för att dela länken mellan de andra skolorna. Eleverna spelade in sig med Ipad/mobil och gjorde små filmer med Imovie, som sedan laddas på gruppens Padlet. Några elever använde även Keynote för presentationer.

Vilka resultat, fördelar och mervärde ser du med eTwinning?

  • För eleverna har eTwinning ökat deras delaktighet, motivation och inspiration, stolthet och medvetenhet om sin egen inlärningsprocess och utveckling. Eleverna som känner sig svaga och osäkra deltar och utvecklar sin självkänsla genom hela processen. Alla är lika delaktiga och att se andras slutresultat höjer deras egen motivationsnivå. Eleverna lär sig att ge feedback på ett positivt sätt och de lär sig om varandra och med varandra, och de har givande gruppdiskussioner kring innehåll, upplägg och korrekthet inför uppgifterna.
  • För mig som lärare är det inspirerande att vara delaktig i en sådan positiv inlärningsprocess, och variationen i undervisning är ett mycket lärorik för alla inblandade, även att få input från internationella kollegor med liknande undervisningsproblematik/idéer/innehåll. Glädje och nöje att se alla elever är lika delaktiga i processen och spända inför uppgifterna: att se deras vilja att prata med varandra utan en tanke på ”blygheten -jag vågar inte prata inför en grupp”.
  • Ju fler lärare som engagerar sig i denna typ av inslag i undervisningen desto mera internationell och dynamisk kan skolan bli. Inspirerande för alla och ett sätt att jobba ämnesövergripande över gränserna. Världen blir närmare för alla oavsett bakgrundsnivå och studiemotivation, för hela skolan.

Mina tips för dem som funderar på att börja arbeta i eTwinning

  • eTwinning är den smidigaste vägen att få Europa och dess skolor in i klassrummet på ett levande och inspirerande sätt. Korta, roliga och innehållsrika och givande projekt med direkt anknytning till kursens mål motiverar och engagerar lärare och elever att uppnå kursens mål.
  • Anmäl dig till en introduktionsworkshop där du kan få verktygen och inspiration för att sätta igång, låt inte tekniken  eller rädslan för tidsbrist hindra dig. Projekten behöver inte vara långa för att vara givande. Med eTwinning kan du på ett mycket inspirerande sätt få in flera av kursens centrala innehåll och mål i din undervisning.
  • Jag deltog i en workshop för att komma igång med ”det praktiska” och redan under workshopen skapade jag en profil på eTwinningplattformen. Därifrån fick jag förfrågan från två olika skolor och länder som skulle bli en början till ett mycket lyckat och långvarigt samarbete.

Senast uppdaterad: 19 maj 2025