STEM i fokus för MSV KLL 

Hur får vi fler personer att välja och genomföra en utbildning inom STEM, det vill säga inom naturvetenskap, teknologi, ingenjörsvetenskap och matematik?

Under 2025 har myndighetssamverkan för kompetensförsörjning och livslångt lärande, MSV KLL tagit fram en aktörskarta som visar vilka aktörer som kan påverka om individer väljer och genomför en STEM-utbildning.

Bakgrund och regeringens STEM-strategi

Regeringen har i sin STEM-strategi satt upp långsiktiga mål för att få fler utbildade inom dessa områden och har även tillsatt en STEM-delegation som bland annat ska arbeta med långsiktighet och samordning av aktiviteter och verka för att särskilt öka tjejers och kvinnors intresse för naturvetenskap och teknik.

Motivet bakom strategin är behovet av att kunna kompetensförsörja svensk industri, att kunna vara med och leda den globala omställningen och stärka Sveriges internationella konkurrenskraft. Likaså det faktum att kvinnor är fortsatt underrepresenterade i särskilt sådana yrken som kräver en teknisk utbildning. Behovet av STEM-kompetenser är brett och det behövs fler utbildade på såväl på högskole- och forskarutbildningsnivå som på yrkeshögskolenivå och gymnasial nivå.

Till regeringens STEM strategi på regeringens webbplats. (PDF) 

Aktörskartan och projektet

Universitets- och högskolerådet (UHR) har tillsammans med Skolverket, Myndigheten för yrkeshögskolan  (MYH), Tillväxtverket och Jämställdhetsmyndigheten tagit fram en aktörskarta inom ramen för MSV KLL som spänner över samtliga utbildningsnivåer, samt det livslånga lärandet. Den är ett försök till en samlad bild över vilka aktörer, främst offentliga, som kan påverka studieval till STEM-utbildning.

Vilket handlingsutrymme har de? Vad gör de redan inom området, som kan påverka studievalen?

Särskilt fokus riktas mot könsbundna studie- och yrkesval, det vill säga om man har möjlighet att agera för att få in fler tjejer och kvinnor i STEM-utbildning.

Aktörskartan har tagits fram på kort tid och inom ett samverkansprojekt med begränsade resurser, och gör inte anspråk på att vara heltäckande. Den ska ses som en översiktlig och beskrivande kartläggning, det vill säga ett underlag att arbeta vidare utifrån. Den kan användas för analyser av outnyttjat handlingsutrymme, det vill säga hinder för att fullt ut använda existerande förutsättningar för att påverka valen till STEM-utbildningar. Ett annat användningsområde är att utifrån kartan fokusera på relationer och mönster av samverkan.

Det är värt att notera att de aktörer som främst åskådliggörs i aktörskartan är myndigheter och andra offentliga aktörer. Det omgivande samhället beskrivs i bredare penseldrag. Aktörerna har ett handlingsutrymme som befinner sig inom de relativt tydliga gränser som deras respektive uppdrag ger för handen. Graden av påverkan är därmed till stor del beroende av politiska beslut och reformer.

Många insatser på olika nivåer i samhället har länge varit inriktade på att få fler flickor och kvinnor att välja studier och yrken inom STEM. Jämställdhetsmyndigheten delar i sin forskningssammanställning Val efter eget kön in förklaringsfaktorer och områden att arbeta med i tre nivåer; individnivå, organisationsnivå och samhällsnivå. I arbetet med aktörskartan har ambitionen varit att vara medveten om på vilken nivå olika insatser påverkar eller kan påverka, men det fanns inte utrymme att ta fasta på detta i en analys. Baserat på Val efter eget kön kan dock följande generella slutsatser dras:

  • Organisatorisk nivå är den mest kraftfulla arenan för att påverka könsbundna val.
  • Individnivån är framträdande främst hos utbildningsaktörer och civilsamhället.
  • Strukturell nivå domineras av styrmyndigheter, arbetsmarknadens parter och finansieringsaktörer.
  • Utbildningsaktörer är det enda klustret med stort handlingsutrymme på alla tre nivåer.

Till forskningssammanställningen Val efter eget kön på Jämställdmyndighetens webbplats. (PDF)

För att förstå och använda aktörskartan

Aktörskartan presenteras visuellt med hjälp av ett verktyg i Prezi som kan sägas vara en mer avancerad powerpoint som tillåter lager av information.  

Den information som ligger i aktörskartan bygger på projektdeltagarnas kunskap inom de egna verksamhetsområdena, egen informationsinhämtning, samt även i viss mån kontakt med representanter från de organisationer som beskrivs. Informationen i Aktörskartan kan fortsatt ändras vid behov, exempelvis korrigeringar av fel, eller utifrån önskad utveckling inom ramen för myndighetssamverkan.

Utmaningarna
Aktörskartan inleds med fyra cirklar. Varje cirkel representerar en utmaning med att få fler personer, särskilt tjejer och kvinnor, in i STEM-utbildning på en viss utbildningsnivå, exempelvis ”Högskolan”. Utmaningarna kommer ursprungligen från STEM-strategin, med tillägget att det livslånga lärandet har synliggjorts i en egen cirkel. Utmaningarna beskrivs kortfattat om man klickar sig vidare till nästa lager av information och ännu något mer i detalj under ”läs mer”.

Aktörerna
För varje utmaning synliggörs ett antal aktörer som kan påverka studievalen på något sätt. Aktörerna synliggörs även de i form av cirklar som man kan klicka på för mer detaljerad information, ibland två lager av information. Alla aktörer åskådliggörs av lika stora cirklar, oavsett om det handlar om en stor och viktig aktör i sammanhanget, eller en något mer perifer aktör. Det har inte varit möjligt att inom ramen för projektet göra den typen av bedömning på ett sätt som skulle möjliggöra en rättvis visualisering.

Aktörerna utgörs främst av myndigheter och andra offentliga strukturer, samt utbildningsanordnare. Även andra organisationer och sektorer synliggörs, exempelvis näringslivet.

En begränsning med kartan är att relationer mellan aktörer inte synliggörs. Däremot finns den typen av information ofta i informationen under respektive aktör.

Att navigera i presentationsverktyget Prezi

För att navigera i Prezi är det viktigt hålla reda på två knappar – båda i den yttersta högermeny som blir synlig om man hovrar med muspekaren över området:

Lilla huset = hemknapp, leder tillbaka till sidan med de fyra utmaningarna

Pilen = backa ett steg

Till Aktörskartan i verktyget Prezi.

Senast uppdaterad: 3 december 2025