I den första delen av höstens miniutbildning om STEM fokuserar vi på inspiration och bredd: hur kan man skapa lärmiljöer som stimulerar både tjejer och killar och som på sikt kan få fler att välja en framtid inom STE(A)M? Välkommen till ett webbinarium för dig som arbetar som lärare eller vägledare. Anmälan är öppen!

STEM-kompetenser förväntas driva innovation, lösa globala utmaningar och bidra till en hållbar framtid. Oavsett yrkesområde kommer färdigheter i både teknik och naturvetenskap att vara en förutsättning för att kunna delta i arbetslivet. Genom att skapa goda lärmiljöer och visa på bredden kan vi få fler att välja en framtid inom STE(A)M. Och ha kul på vägen!

Program

Tillbakablick och vägen framåt 

Vad fick vi med oss från vårens miniutbildning om STEM? Mikaela Zelmerlööw från Skolverket inleder.

STEM verktyg för framtidslösningar 

Fredrik Frisk, universitetslektor i datateknik vid Högskolan Kristianstad, ger sina perspektiv på delarna i STEM och hur de bidrar till både innovation och kritiskt tänkande. 

Fånga teknikintresset tidigt! 

Ulrika Sultan, fil. doktor i teknikens didaktik och gästforskare vid Chalmers tekniska högskola, delar med sig av sin forskning: Hur kan man fånga teknikintresset, inte minst hos tjejer? Presentationen avslutas med frågestund. 

Anmälan

Till anmälningsformulär, extern webbplats

Information om miniutbildningens övriga delar hittar du på UHR:s vägledarsidor