Trots att svenska elever får mer undervisning i naturvetenskap än tidigare ligger Sverige fortfarande under de nordiska grannländerna, både när det gäller andel av den totala undervisningstiden och totalt antal timmar, visar en ny europeisk rapport.

Lärare ställer fråga och elever räcker upp handen Foto: Scandinav

Den europeiska rapporten "Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe – 2024/25” jämför hur mycket undervisningstid elever i grundskolan får i 38 europeiska länder under läsåret 2024/2025 med fokus på STEM-ämnen (naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik), förstaspråksundervisning samt samhällsorienterande ämnen.

Fler timmar i naturkunskap i Sverige, men fortfarande efter Norden

Svenska grundskoleelever fick inför höstterminen 2024 fler timmar i naturkunskap 2024, totalt 50 extra timmar jämfört med tidigare, fördelade på låg-, mellan- och högstadiet.

Trots denna förstärkning får svenska högstadieelever totalt 289 timmar i naturkunskap – vilket är lägre än både Danmark (480 timmar) och Finland (399 timmar). Sett till andel av den totala undervisningstiden i högstadiet utgör naturkunskap 13,3 procent i Danmark och 16,3 procent i Finland, jämfört med Sveriges 11 procent, visar rapporten.

Svenska elever får störst andel undervisningstid i matematik

Svenska elever ägnar en stor del av sin skoltid åt matematik – 19,5 procent i låg- och mellanstadiet och 15,2 procent i högstadiet – vilket är mer än i övriga Norden. Sett till faktiska timmar ligger Sverige också högt, men inte i topp. Danmark och Norge har fler timmar i låg- och mellanstadiet (900 respektive 888, jämfört med Sveriges 830), och på högstadiet har Danmark 450 timmar mot Sveriges 400.

Den svenska STEM-strategin understryker också vikten av att elever tidigt utvecklar en god läsförmåga, då det är en grundförutsättning för att lyckas i alla ämnen, särskilt matematik och naturvetenskap. I Sverige utgör svenska en stor del av undervisningstiden  under låg- och mellanstadiet (28,2 procent), men minskar till 11 procent på högstadiet. Det är dock fortfarande mer än i Finland (9,9 procent), men mindre än i Danmark, där hela 17,1 procent av undervisningstiden i högstadiet ägnas åt danska. Svenska elever får 290 timmar i svenska på högstadiet, vilket är något mer än Finlands 285 timmar men lägre än övriga nordiska länder.

Om Eurydike:
Eurydike är ett stöd för dig som vill veta mer om utbildningssystem och utbildningspolitik i Europa. Eurydikenätverket samordnas av EU och UHR är nationellt kontor i Sverige.