- Startsida ,
- Om Universitets- och högskolerådet ,
- Nyheter ,
- Pressmeddelanden ,
- 2025 pressmeddelanden ,
- Ökad undervisningstid i naturvetenskap – men Sverige är fortsatt efter övriga Norden ,
Ökad undervisningstid i naturvetenskap – men Sverige är fortsatt efter övriga Norden
12 september 2025
Trots att svenska elever får mer undervisning i naturvetenskap än tidigare ligger Sverige fortfarande under de nordiska grannländerna, både när det gäller andel av den totala undervisningstiden och totalt antal timmar, visar en ny europeisk rapport.
Foto: Scandinav
Den europeiska rapporten "Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe – 2024/25” jämför hur mycket undervisningstid elever i grundskolan får i 38 europeiska länder under läsåret 2024/2025 med fokus på STEM-ämnen (naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik), förstaspråksundervisning samt samhällsorienterande ämnen.
Fler timmar i naturkunskap i Sverige, men fortfarande efter Norden
Svenska grundskoleelever fick inför höstterminen 2024 fler timmar i naturkunskap 2024, totalt 50 extra timmar jämfört med tidigare, fördelade på låg-, mellan- och högstadiet.
Trots denna förstärkning får svenska högstadieelever totalt 289 timmar i naturkunskap – vilket är lägre än både Danmark (480 timmar) och Finland (399 timmar). Sett till andel av den totala undervisningstiden i högstadiet utgör naturkunskap 13,3 procent i Danmark och 16,3 procent i Finland, jämfört med Sveriges 11 procent, visar rapporten.
Svenska elever får störst andel undervisningstid i matematik
Svenska elever ägnar en stor del av sin skoltid åt matematik – 19,5 procent i låg- och mellanstadiet och 15,2 procent i högstadiet – vilket är mer än i övriga Norden. Sett till faktiska timmar ligger Sverige också högt, men inte i topp. Danmark och Norge har fler timmar i låg- och mellanstadiet (900 respektive 888, jämfört med Sveriges 830), och på högstadiet har Danmark 450 timmar mot Sveriges 400.
Den svenska STEM-strategin understryker också vikten av att elever tidigt utvecklar en god läsförmåga, då det är en grundförutsättning för att lyckas i alla ämnen, särskilt matematik och naturvetenskap. I Sverige utgör svenska en stor del av undervisningstiden under låg- och mellanstadiet (28,2 procent), men minskar till 11 procent på högstadiet. Det är dock fortfarande mer än i Finland (9,9 procent), men mindre än i Danmark, där hela 17,1 procent av undervisningstiden i högstadiet ägnas åt danska. Svenska elever får 290 timmar i svenska på högstadiet, vilket är något mer än Finlands 285 timmar men lägre än övriga nordiska länder.
Om Eurydike:
Eurydike är ett stöd för dig som vill veta mer om utbildningssystem och utbildningspolitik i Europa. Eurydikenätverket samordnas av EU och UHR är nationellt kontor i Sverige.