EITA-priset, European Innovative Teaching Award, delas ut till särskilt innovativa projekt inom Erasmus+. I år är temat ”Medborgarskapsutbildning – deltagande i det demokratiska livet, gemensamma värderingar och medborgerligt engagemang” och årets pris delas ut till tre kategorier: vuxnas lärande, grund - och gymnasieskola, samt europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk.

EU-kommissionen delar ut EITA-priset årligen till lärare eller pedagoger som genomfört särskilt innovativa projekt inom Erasmus+ som bidragit till att utveckla undervisningen och som startade från 2020–2024.

Universitets- och högskolerådet (UHR) är nationellt programkontor för Erasmus+ och utser årligen de svenska vinnarna av det europeiska priset för innovativ undervisning som EU-kommissionen instiftade 2021.

2025 års pristagare

Vuxnas lärande

CLF Söderhamn har drivit projektet ”MediAware” för att bekämpa desinformation och falska nyheter genom en innovativ metod som kombinerar dialogbaserat lärande med kritiskt tänkande. Projektet har skapat tre sammanlänkade verktyg: en handbok, ett utbildningspaket och en digital plattform, för att hjälpa vuxenutbildare att stärka sina elevers mediekompetens och digitala medborgarskapsfärdigheter. Dessa resurser, som finns på sju språk, främjar aktivt medborgarskap i en alltmer digitaliserad värld.

Grund - och gymnasieskola

Åva gymnasiet i Täby har i sitt projekt ”ACT” fokuserat på aktivt europeiskt medborgarskap. Genom praktiskt lärande och samarbete fördjupade eleverna sin förståelse för europeiska värderingar. De utvecklade sina kommunikations- och digitala färdigheter, vilket gav dem möjlighet att delta i demokratiska processer. Eleverna vidgade sina kulturella perspektiv och knöt vänskapsband med kamrater från olika bakgrunder, präglade av respekt och öppenhet. Projektet ledde till insikten om värdet av vår gemensamma europeiska identitet.

Europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk

I Viksjöforsbalettens Erasmus+projekt har elever från grundskolor i Sverige, Cypern och Grekland använt musik, dans och kreativa rörelser för att uppnå mål i matematik, samtidigt som engelska användes som kommunikationsspråk. Ordlistor på engelska, svenska och grekiska togs fram för att underlätta kommunikation och förståelse av matematiska termer. Denna metod ökade elevernas motivation för språkstudier när de upptäckte likheter i matematisk vokabulär mellan språken.

Syftet med EITA-priset

  • Att belöna lärarnas och lyfta fram deras arbete och Erasmus+projektens resultat
  • Att identifiera och främja utmärkta undervisnings- och inlärningsmetoder
  • Att använda utmärkelsen som ett medel för ömsesidigt lärandeuppmärksamma Erasmus+programmets värde för lärarsamarbetet i Europa och inrättandet av det europeiska området för utbildning.

För mer information

Vänligen kontakta:

Caroline Persson
Projektkoordinator EITA-priset
010-470 05 09
caroline.persson@uhr.se

CFL Söderhamn
Projektkoordinator för projektet Klas Tallvid
070-337 97 81
klas.tallvid@hufb.se

Åva gymnasium
Projektkoordinator för projektet Mihaela Gross
073-390 70 27
mihaelasg@gmail.com

Viksjöforsbaletten
Projektkoordinator för projektet Helena Ehrstrand
070-693 12 72
helena.ehrstrand@telia.com