Tydliga lärandemål för högskoleutbildning och ett internt engagemang för validering är avgörande för att arbetet med validering på universitet och högskolor ska fungera. Det här framgår av slutrapporten från UHR:s EU-projekt ”Recognition of Prior Learning in Practice”. Material från projektet finns nu tillgängligt på webben.

Under två års tid har UHR samordnat EU-projektet ”Recognition of Prior Learning in Practice”, där erfarenhetsutbyten använts för att utveckla universitets och högskolors arbete med validering. Totalt har 21 partnerorganisationer i fem länder deltagit i projektet, som nu slutredovisats.

Viktigt med tydlig information till sökande

Tydlig information till dem vars kunskaper ska valideras är, enligt rapporten, en annan nyckel för att valideringen ska fungera, liksom transparenta processer på lärosätena. Dessutom krävs att ländernas nationella lagstiftning inte lägger hinder i vägen och en modell för finansiering som inte gör arbetet med validering till en förlustaffär för lärosätena.

Projektet konstaterar också att erfarenhetsutbyten – så kallad ”peer learning” – är en bra och fungerande metod för att utveckla arbetet med validering på universitet och högskolor.

Material för dig som arbetar med validering

Inom projektet har en självvärderingsmall tagits fram som institutioner kan använda för att komma igång med eller utveckla sitt arbete med validering. Den, liksom inspelningar och dokumentation från projektets tre webbinarier och korta filmklipp med projektdeltagare, finns tillgängligt på engelska på uhr.se