Bedömning av reell kompetens har i de flesta fall integrerats i universitets och högskolors ordinarie verksamhet och samverkan mellan lärosäten är idag en naturlig del av arbetet. Det visar UHR:s uppföljning av den tidigare pilotverksamheten för bedömning av reell kompetens.

Från 2016 till 2018 samordnade UHR på regeringens uppdrag en pilotverksamhet för att stödja universitet och högskolor i bedömningen av reell kompetens. UHR har nu, på uppdrag av regeringen, följt upp hur lärosätena arbetat sedan pilotverksamheten avslutades.

Uppföljningen visar att majoriteten av de 23 lärosäten som deltog har fortsatt att integrera arbetet med bedömning av reell kompetens i sin ordinarie verksamhet. Den samverkan med andra lärosäten som påbörjades i och med pilotverksamheten har i de flesta fall också etablerats som en naturlig del av arbetet.

Enligt uppföljningen har flera lärosäten efter pilotverksamhetens slut utvecklat nya arbetssätt för bedömning av reell kompetens. På flera högskolor har pilotverksamheten också resulterat i nya roller.

Pilotverksamheten har bidragit till att skapa diskussioner bland de som arbetar med reell kompetens på universiteten och högskolorna. Samtidigt menar flera lärosäten att akademins kunskap om kompetenser som tillägnats utanför det ordinarie utbildningssystemet behöver öka.

Rapport: Uppföljning av pilotverksamheten för bedömning av reell kompetens, REKO (pdf)