I rapporten undersöks hur skolpersonals erfarenhetsutbyten med europeiska kollegor kan stärka kompetensutveckling och bidra till skolutveckling. Resultaten visar bland annat att lärare och skolledare är positiva till att delta i europeiska projekt och att deras deltagande har varit kopplat till skolans behov.

Rapporten "Det goda exemplets makt. En analys av hur transnationella mobilitetsprojekt inom Erasmus+ kan vara ett verktyg för skolutveckling i Sverige" fokuserar på lärare, skolledare och annan personal från svenska skolor och förskolor som deltagit i utbyten och kompetensutveckling i Europa via programmet Erasmus+. Målet med rapporten är att öka förståelsen för hur personalens erfarenheter sprids, utvecklas och används på skolan.

Det visar sig att utbytena har ökat lärarnas motivation för arbetet och deras intresse för internationalisering, liksom sammanhållningen mellan lärarna. Positiva effekter uppnås särskilt om skolledare har varit involverade och engagerade i arbetet.

Alla deltagare anser att de har fått möjlighet att sprida sina erfarenheter på hemmaskolan. Förutsättningarna för kunskapsspridning och skolledningens förväntningar på rapporteringen har dock sett olika ut.

Enligt rapporten kan erfarenheter från ett mobilitetsprojekt inom Erasmus+ utvecklas på hemmaskolan i en stegvis process och bidra till att förbättra undervisningen. I dialog med skolledningen utvecklas lärarnas idéer då till konkreta insatser.

Det goda exemplets makt bidrar med kunskap om hur mobilitetsprojekt inom EU gagnar skolutveckling och vilka strukturer i skolan som stöder kunskapsspridning mellan personal. Rapporten visar också hur utbyten och samarbeten inom EU kan öka skolpersonals kompetens och yrkesskicklighet – och därmed kvaliteten i undervisningen.

Ladda ner rapporten: Det goda exemplets makt. En analys av hur transnationella mobilitetsprojekt inom Erasmus+ kan vara ett verktyg för skolutveckling i Sverige (pdf)

Informationsfolder: "Europeiska mobilitetsprojekt stärker personalen och bidrar till skolans utvecklingsarbete" (pdf)