Vanligare för minoritetskönet att uppleva diskriminering

Universitets- och högskolerådet (UHR) har undersökt hur minoritetskönet inom utbildningsområden med betydande sned könsfördelning upplever sin utbildning och studiemiljö, jämfört med majoritetskönet.

Rapporten baseras på resultat från svenska studenter som ingått i den europeiska enkätundersökningen Eurostudent 8. Totalt 40 000 svenska studenter har svarat på enkätundersökningen.

Hälso- och sjukvård, socialt arbete och omsorg samt teknik och teknisk industri har undersökts

Två av områdena har en stor överrepresentation av kvinnliga studenter, hälso- och sjukvård samt socialt arbete och omsorg, och ett område har en tydlig majoritet män, teknik och teknisk industri. Utbildningar inom dessa tre områden erbjuda av majoriteten av landets lärosäten, och omfattar blanda annat utbildningar till sjuksköterska, socionom och ingenjör.

Den genomgående trenden för kvinnor respektive män som minoritetskön inom sitt utbildningsområde var en betydligt större förekomst av diskriminering inom de tre undersökta områdena.

Rapporten visar även att kvinnor inom tekniska utbildningar inte lika ofta som män tyckte att lärarna motiverar dem att göra sitt bästa. Det var vanligare för män inom hälso- och sjukvård, än det var för kvinnor, att överväga att hoppa av sina studier. Män inom socialt arbete och omsorg trodde inte lika ofta att utbildningen förbereder dem väl för arbetsmarknaden och skulle i betydligt mindre utsträckning än kvinnorna rekommendera sin utbildning.

Utbildningar inom de tre undersökta områdena leder till tydliga yrken. Det kan vara en förklaring till att studenter inom dessa områden i mindre utsträckning funderade på att hoppa av sina studier, än vad fallet var för respondenter från alla utbildningsområden på högskolan. Yrkena är även bristyrken med goda arbetsmarknadsutsikter.

Siffror från UHR 3: Studiemiljön på bristyrkesutbildningar med sned könsfördelning (pdf)

Om rapporten

Detta är nummer 3 i UHR:s publikationsserie baserad på siffror om olika aspekter av den verksamhet som Universitets- och högskolerådet ansvarar för.

Senast uppdaterad: 17 juni 2025