1. Logga in
    Börja med att logga in med BankID. Har du frågor om hur BankID fungerar ska du kontakta deras support (UHR kan inte svara på frågor om BankID).

    Om du inte har möjlighet att använda BankID kan du göra en ansökan genom att använda din e-postadress. Du kommer då inte att kunna spara din ansökan och fortsätta senare. 

  2. Personuppgifter och kontaktuppgifter
    Först ska du fylla i dina personuppgifter och kontaktuppgifter.

    Det är viktigt att du bifogar dokument som visar om du till exempel har bytt namn. Dokumenten ska vara i pdf-format. Läs mer om dokument du kan behöva skicka med din ansökan.

    Du kan också behöva kontakta ditt universitet/högskola/skola för att be dem skicka dokument till UHR. Du kan förbereda dig innan ansökan genom att läsa vad som gäller för ditt utbildningsland. 

  3. Spara eller fortsätt till Steg 2
    Du kan välja att spara din ansökan och fortsätta senare (om du har loggat in med BankID) ifall du till exempel behöver hitta fler dokument.

    Annars fortsätter du till Steg 2 – din utbildning.

  4. Välj land och utbildningsnivå
    När du fyllt i ditt utbildningsland och vilken nivå din utbildning har så kommer du se ett formulär där du skriver uppgifter om själva utbildningen.

  5. Utbildningsdokument
    Under rubriken Utbildningsdokument kan du se vilka dokument som du behöver skicka in för ditt land och din utbildning.

  6. Lägg till utbildningen
    Du ska klicka på ”Lägg till den här utbildningen” så placeras utbildningen under ”Mina utbildningar”. Du kan sen välja om du vill lägga till ytterligare en utbildning som du vill att UHR ska bedöma. Till exempel om du har en gymnasieutbildning OCH en högskoleutbildning så ska du fylla i formuläret för båda och lägga till dem.

  7. Granska och skicka in
    När du är klar med dina utbildningar klickar du på ”Steg 3 – Granska och skicka in” för att se dina val.
    Innan du kan gå vidare måste du klicka i rutan för att intyga att de uppgifter du har lämnat är korrekta. Sen kan du skicka in din ansökan.

  8. Skicka ansökan
    För att kunna skicka in ansökan måste du intyga att du lämnat korrekta uppgifter.

    UHR polisanmäler om det visar sig att dokument är förfalskade. Läs mer om hur UHR hanterar förfalskningar.

Efter ansökan

  1. Bekräftelsemejl
    När du har skickat din ansökan kommer du att få ett bekräftelsemejl till din e-post. Där finns ett bifogat brev med information och ditt ansökningsnummer.

  2. Komplettering av ansökan
    När UHR börjar handlägga din ansökan kan vi behöva be dig att skicka in fler dokument. Du kommer då få ett mejl med information om att du ska logga in på Mina sidor och läsa vilka dokument vi vill att du skickar in.

  3. Följa handläggningen
    På Mina sidor kan du följa de olika steg som tas under handläggningen av ditt ärende. Det tar mellan 3-6 månader innan du kan få ett utlåtande.

  4. Digitalt utlåtande
    Om UHR kan bedöma din utbildning skickar vi ett digitalt utlåtande till dig med e-post. Läs mer om utlåtandet på vår webbplats.

Kontakta oss

Du är välkommen att kontakta oss om du har frågor om din ansökan eller om bedömning av utländsk utbildning.

Senast uppdaterad: 11 juni 2021