När språk, miljöfrågor och medieproduktion väcker engagemang för en bättre värld

I dagens moderna värld finns det många tekniska resurser tillgängliga som kan förbättra våra elevers språkkunskaper. I eTwinningprojektet ”Together for more sustainability” introducerades eleverna i olika medieverktyg för att utveckla sina språkkunskaper för att uppmärksamma miljöfrågor.

Hej, Nathalie Gill!
Du är förstelärare på högstadiet på Boukefs privatskola i Malmö. Projektet du jobbade med under 2024, ”Together for more sustainability”, är nominerat till eTwinnningpriset 2025! Grattis!

Hur länge har du varit engagerad i eTwinning? På vilket sätt?

Jag började arbeta med eTwinning redan 2016/2017 och har sedan dess varit involverad i flera olika projekt. För mig är eTwinning mer än bara ett pedagogiskt verktyg, det är en möjlighet att öppna klassrummet mot världen och låta eleverna utveckla sina språkliga och digitala färdigheter i en autentisk kontext.

Det projekt som har betytt allra mest för mig är ”Together for More Sustainability”, som jag genomförde tillsammans med Caroline Bourgetel från Collège Jean Renoir i Bourges, Frankrike. Genom detta projekt har jag sett elever växa både språkligt och personligt, de har blivit mer självsäkra, nyfikna och engagerade i globala frågor.

Att få arbeta internationellt med kollegor och elever från andra länder har varit otroligt berikande och gett mig en ny dimension i min undervisning. Det är en fantastisk känsla att se hur eleverna finner glädje och motivation i att kommunicera med jämnåriga i andra länder, samtidigt som de lär sig om hållbarhet och medieproduktion på ett kreativt och meningsfullt sätt.

Berätta om projektet” Together for More Sustainability

Projektet var ett samarbete mellan svenska och franska elever där vi kombinerade miljöfrågor med medieproduktion. Eleverna lärde känna varandra och utforskade hållbarhetsfrågor genom att skriva en gemensam digital tidning om vatten och spela in ett radioprogram om återvinning.

Målet var att förbättra elevernas engelska genom att bryta språkbarriärer och fokusera på flyt, tal och skrift. Vi ville också visa hur digitala medier kan vara ett verktyg för självständigt lärande. Samtidigt ville vi väcka elevernas inre motivation att lära sig språk genom att koppla det till deras egna intressen och ett aktuellt, gemensamt europeiskt ämne – hållbar utveckling. Genom att skapa artiklar och poddar om en viktig samhällsfråga fick eleverna många möjligheter att kommunicera på engelska och fördjupa sig i ämnet steg för steg. De utvecklade inte bara sina språkliga färdigheter utan fick även en djupare förståelse för hållbarhet och medieproduktion.

Projektet har blivit tilldelat både National Quality Label och European Quality Label, vilket är en bekräftelse på dess kvalitet och genomslagskraft.

I vilken årskurs gick eleverna när ni genomförde projektet?

Projektet startade när eleverna gick i årskurs 7 (eleverna har arbetat i olika eTwinningprojekt sedan de gick i årskurs 6. Eftersom intresset från början var relativt svalt, inkluderade jag även några elever från min dåvarande mentorsklass i årskurs 9. De avslutade grundskolan i juni 2024, och under det senaste året har vi fortsatt projektet men eleverna är nu åttondeklassare, vi har även integrerat några nior för att matcha antalet franska elever. Dock är det några som fallit bort då fokuset på gymnasiet blivit allt större.

Vilka partners är med i projektet?

Projektet genomfördes av mig från Boukefs Privatskola och i samarbete med Caroline Bourgetel och hennes elever från Collège Jean Renoir i Bourges, Frankrike.

Vad har varit behållningen i projektet?

Det absolut mest värdefulla har varit elevernas engagemang och utveckling. Att se dem gå från att vara lite osäkra och avvaktande till att självsäkert presentera sina idéer, diskutera komplexa ämnen och använda engelska som ett naturligt kommunikationsmedel har varit fantastiskt.

Utöver språkutvecklingen har eleverna också fått en djupare förståelse för hållbarhetsfrågor och hur media kan användas för att sprida kunskap och påverka samhället. De har lärt sig att arbeta i internationella team, respektera kulturella skillnader och samarbeta på ett sätt som liknar den verklighet de kommer att möta i framtida studier och arbetsliv.

En annan stor behållning är de relationer och vänskapsband som har skapats. Många av eleverna har fortfarande kontakt med sina franska samarbetspartners, och det känns fantastiskt att veta att detta projekt inte bara har varit en engångsupplevelse, utan att det har lett till livslånga relationer och en ökad förståelse för andra kulturer.

Vad tyckte de deltagande barnen? Vilka erfarenheter har det gett dem?

Eleverna har verkligen tagit projektet på stort allvar, många av dem ser det nästan som sitt jobb! De har blivit skickliga på att inspirera andra, ta ansvar och driva samarbetet framåt. Deras engelskkunskaper har utvecklats enormt, och det internationella samarbetet har gjort dem mer öppna för att använda språket naturligt i olika situationer.

En annan viktig erfarenhet är att de har fått insikt i globala miljöutmaningar och hur de själva kan påverka. Genom att arbeta med verkliga frågor har de fått en ökad förståelse för vikten av hållbar utveckling.

Beskriv lite om hur det digitala samarbetet såg ut

Vi arbetade främst via eTwinning-plattformens samarbetsyta TwinSpace, där vi delade material och samarbetade digitalt. Eleverna träffades även i videomöten för att diskutera likheter och skillnader mellan skolsystemen i Sverige och Frankrike samt för att arbeta med sina projektuppgifter.

Bland de digitala aktiviteterna fanns:

  • Intervjuer där eleverna jämförde miljövanor i Sverige och Frankrike
  • Skapande av spel och quiz
  • Serieteckning med miljötema
  • Opinionsundersökningar om klimatvanor.

Vi använde även en rad digitala verktyg, såsom Kahoot, Google Presentationer och Madmagz, där eleverna skapade en digital tidning med artiklar om klimatförändringar, vattenförbrukning, plastföroreningar, förnybar energi och andra miljöfrågor.

Kommer det bli någon fortsättning? I samma anda eller i ett annat eTwinning-projekt?

Ja, vi är faktiskt redan i gång med ett nytt projekt tillsammans med samma skola och lärare i Bourges! Det nya projektet heter CYMS – Connected Youth, Media and Sustainable Futures och bygger vidare på tidigare teman, men med ett ännu större fokus på ungas medieanvändning och framtidens hållbara lösningar.

Vad finns det för fördelar med att arbeta i eTwinning-projekt?

eTwinning erbjuder något som traditionell undervisning sällan kan, en autentisk, global inlärningsmiljö där elever får använda sina kunskaper i praktiken. När eleverna ser att deras arbete har en riktig mottagare, att deras röster hörs och att de faktiskt kan påverka, växer deras motivation enormt.

Språkutvecklingen är en självklar fördel, men eTwinning är så mycket mer än bara språk. Eleverna tränar på samarbete, kritiskt tänkande, digitala verktyg och problemlösning, färdigheter som är avgörande i dagens samhälle. Dessutom får de insikt i andra kulturer och sätt att tänka, vilket gör dem mer öppna och toleranta.

För oss lärare är eTwinning också en ovärderlig resurs. Det ger oss möjligheten att samarbeta med kollegor i andra länder, utbyta erfarenheter och utveckla vår undervisning på nya sätt. Att få ta del av andra pedagogers idéer och arbetssätt ger en enorm inspiration och bidrar till att hålla undervisningen levande och aktuell.

Tycker du att eTwinning är bra att arbeta med i förskolan/skolan? Varför?

Absolut! eTwinning kan anpassas till alla åldrar och ämnen, och det är just det som gör det så fantastiskt. På yngre stadier kan man arbeta med enklare kulturutbyten, exempelvis genom att dela bilder, berättelser och sånger, medan äldre elever kan ta sig an mer avancerade samarbeten inom språk, vetenskap, historia och samhällskunskap.

Att arbeta med eTwinning gör lärandet mer verkligt och relevant. Det visar eleverna att det de gör i klassrummet har en koppling till världen utanför. Det skapar mening och motivation och ger dem erfarenheter som de bär med sig långt efter att projektet är avslutat.

I en alltmer digitaliserad och globaliserad värld är det viktigare än någonsin att kunna samarbeta över gränser. eTwinning ger både elever och lärare en unik chans att utveckla sina internationella och digitala kompetenser på ett roligt och inspirerande sätt.

Senast uppdaterad: 25 mars 2025