10.30-11.10 Att utbilda pedagogerna, är det nyckeln till lyckad internationalisering?
Pedagoger har en stor potential till att agera som agenter för förändring. Hur kan denna till stor del orealiserade potential tillvaratas? Kan utvecklandet av en nationell gemensam högskolepedagogisk kurs göra att dessa möjligheter realiseras?
En av de uppenbara utmaningarna är de olika behov som finns på landets lärosäten.
Under detta interaktiva pass kommer dessa utmaningar att beröras och möjligheter till utformandet av en gemensam högskolepedagogisk kurs att diskuteras med de medverkande.
Föreläsningen är på engelska.
Medverkande
Björn Kjellgren, Kungliga Tekniska högskolan
Universitetslektor vid KTH Språk och kommunikation. Doktor i sinologi, tidigare forskare inom socialantropologi, jobbar med att vidareutveckla KTH:s utbildning och forskning inom området global kompetens. Studierektor för institutionen för lärande och programansvarig för två kompletterande utbildningar för arkitekter och ingenjörer med avslutad utländsk utbildning. Arbetar med frågor kring flerspråkighet och kulturell mångfald inom den europeiska universitetsalliansen Unite!.
Becky Bergman, Chalmers tekniska högskola
Becky Bergman är universitetslektor vid Chalmers tekniska högskola, Institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande, Göteborg, där hon arbetar med interkulturell kommunikation och mångfald med både studenter och personal. Hon är också doktorand vid samma universitet där hennes huvudsakliga forskningsintressen är interkulturell kommunikation och internationalisering på hemmaplan.
Lucie Weissova, Jönköping University
International Relations Manager på Högskolan i Jönköping och doktorand på Centre for Higher Education Internationalisation (CHEI) vid Universita Cattolica del Sacro Cuore i Milan. Hennes forskning fokuserar på hur svenska lärosäte stödjer lärare/forskare att skaffa sig nödvändiga färdigheter för internationalisering på hemmaplan.
Pouneh Eftekhari, Lunds universitet
Internationell koordinator på Lunds universitet och doktorand på Centre for Internationalisation of Education at the University of Groningen i Nederländerna. Hennes forskning fokuserar på hur disciplinär kultur påverkar varför och hur lärare internationaliserar läroplanen.
Tanja Richter, Kungliga Tekniska högskolan
Doktorand på Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm. Hennes forskning fokuserar på global kompetens i högre utbildning, ett ämne som förenar interkulturell kommunikation, hållbarhet och lärande.