• Till navigationen
  • Till innehåll
In English
  • Arabiska/العربية
  • Bosniska, kroatiska, serbiska/bosanski, hrvatski, srpski
  • Farsi/فارسى
  • Finska/suomeksi
  • Franska/français
  • Jiddisch/ ייִדיש
  • Meänkieli
  • Nordsamiska/davvisámegiella
  • Romska/romani čhib
  • Somaliska/af soomaali
  • Spanska/español
Press

The uhr.se website in English

Universitets- och högskolerådets logotyp Universitets- och högskolerådets logotyp
  • Antagning och studier
  • Bedömning av utländsk utbildning
  • Internationella möjligheter
  • System för universitet och högskolor
  • Lika möjligheter
  • Publikationer
  • Om Universitets- och högskolerådet
  • uhr.se
  • Antagning och studier
    • För dig som är vägledare
    • Studier utomlands
      • Intyg för utlandsstudier
    • Tillträde till högskolan
      • Antagning till grundnivå
        • Särskilda behörighetskrav för yrkeslärare
          • Ändrade föreskrifter för antagning till yrkeslärarutbildningen (fr o m 1 mars 2021)
          • Ändrade föreskrifter för antagning till yrkeslärarutbildningen (fr o m 1 februari 2021)
        • Ändrade föreskrifter för antagning till yrkeslärarutbildningen (fr o m 1 augusti 2016)
        • Ändrade föreskrifter för antagning till yrkeslärarutbildningen (fr o m 1 augusti 2017)
        • Ändrade föreskrifter för antagning till yrkeslärarutbildningen (fr o m 1 aug 2018)
        • Förslag om ändrade föreskrifter för antagning till yrkeslärarutbildningen (fr o m 1 juli 2020)
      • Urval till grundnivå
      • Antagning till avancerad nivå
      • Antagning till forskarnivå
      • Betygsurval
        • Betygskomplettering
        • Meritvärdering
      • Urval med högskoleprov
      • Andra krav, annan platsfördelning och alternativt urval
        • Beslut om andra krav och annan platsfördelning/alternativt urval
        • Alternativa urval
      • Examina på universitet och högskola
        • Examina på grundnivå
        • Examen på avancerad nivå
        • Examina på forskarnivå
        • Examina före 1 juli 2007
        • Diploma Supplement
      • Högskoleförordningen
      • Bedömningshandboken
    • Högskoleprovet
      • Prov i åtta delar
      • För dig som är eller vill bli intygsgivare
    • Antagningsstatistik
      • Topp 10 – sommarkurser med flest antagna
      • Topp tio populäraste sommarkurserna
      • Topplista: här ökade antalet sökande till barnmorskeutbildningar mest
      • Topplista antagna vt 2022 urval 2
      • Topplista antagna vt2022 urval 1
    • Analyser av antagningsstatistik
      • Antagningsstatistik 2022
      • Antagningsstatistik 2021
      • Antagningsstatistik 2020
      • Antagningsstatistik 2019
      • Antagningsstatistik 2018
      • Antagningsstatistik 2017
      • Antagningsstatistik 2016
      • Antagningsstatistik 2015
      • Antagningsstatistik 2014
      • Antagningsstatistik 2013
    • Nationella betygsdatabasen
      • Stöd i kommunernas aktivitetsansvar
  • Bedömning av utländsk utbildning
    • Information innan ansökan
      • Jag vill ansöka om bedömning
        • Utan utbildningsdokument
        • Dokumentationskrav för vissa länder
      • Jag vill arbeta i Sverige
        • Reglerade yrken
        • Gymnasial yrkesutbildning
      • Jag planerar att studera i Sverige
        • Tillgodoräknande av utländsk eftergymnasial utbildning
        • Meritvärde på gymnasiebetyg
        • Kompletterande utbildning
      • Digitalt utlåtande
      • Lämna korrekta uppgifter
      • Hantering av personuppgifter
    • Så använder du bedömningstjänst och utlåtande
    • För dig som vill anställa
    • För dig som vägleder andra
      • Validering
    • Bedömningstjänst
    • ENIC-NARIC Sverige
      • Bedömningsprocessen
      • Det svenska utbildningssystemet
      • Lissabonkonventionen
      • Diploma Supplement
        • Stöd för examenshandläggare
        • Allmänna råd med kommentarer
      • Utbildningsanordnare utan examensrätt
      • Utlåtandet och UHR:s metod
      • Erkända lärosäten
      • Referensramar för svenska kvalifikationer
      • NARIC-portalen
    • Statistik och rapporter
    • Länkar och verktyg
    • Kontakta oss om bedömning
      • Vanliga frågor om bedömning av utländsk utbildning
    • Ansökan om bedömning
      • Instruktion - att göra ansökan
      • Ansökan utan utbildningsdokument
      • Dokumentationskrav för vissa länder
  • Internationella möjligheter
    • Skolambassadör för EU
    • College of Europe
      • Urvalskriterier för stipendier till College of Europe
    • Den globala skolan
    • Europass
      • Europass bilaga till examensbevis (Diploma Supplement)
      • Europass mobilitet
      • Europass tillägg till yrkesexamen
      • Europass CV
    • Utbytestjänstgöring för statsanställda
      • Utbytestjänstgöring för statsanställda är kompetensutveckling
      • För arbetsgivare som vill utveckla verksamheten genom utbytestjänstgöring
      • Program för utbytestjänstgöring
        • EU-utbildning - Erasmus Public Administration Programme, EPA
        • Nationella experter under professionell utbildning, NEPT
        • Nordiskt tjänstepersonutbyte
          • Frågor och svar
        • Tjänstgöring vid internationella organisationer
          • Utbytestjänstgöring på FN-organet Unesco
        • Utbytestjänstgöring mellan EU-kommissionen och Sverige
        • Utbytestjänstgöring i annat EU-land
    • Arbete och praktik inom EU:s institutioner
      • Arbeta i EU:s institutioner, byråer och organ
        • EU:s institutioner, byråer och organ
        • Tjänster att söka
          • Språkassistenter
        • Petra Candellier: Det bästa med mitt jobb är mina fantastiska kollegor
      • Aktiviteter och webbinarier – EU-karriär
        • Genomförda aktiviteter och webbinarier
      • Stöd och träning
        • Talent Screener
        • Övningsmaterial inför MCQ
        • Träna online inför Epsos MCQ
        • Inför E-tray
        • Inför Assessment Center
      • Praktik inom EU:s institutioner
        • Betald praktik
        • Obetald pratik
        • Nätverk framtida EU-karriär
        • Tips inför ansökan EU-praktik
      • Studentambassadörer för EU
    • Internationellt samarbete och utbyte
    • Arbeta inom ett reglerat yrke
      • Rådgivningscentrum
        • Intyg för arbete utomlands
        • Europeiska yrkeskortet
        • Reglerad utbildning
        • Bergsguide
        • Skidinstruktörer
      • Hur går det till när man vill arbeta inom ett reglerat yrke?
      • För behöriga myndigheter
        • Formulär för reglerade yrken
        • Formulär för Skolverket
    • Eurydike – om utbildning i Europa
      • Eurydikenätverkets studier/rapporter
        • Mer krävs för jämlik och inkluderande högre utbildning i Europa
        • Eurydikerapport: Flera reformer för ökat deltagande i förskolan i Europa
        • Eurydike: Löner för lärare och rektorer i Europa 2019/2020
        • Svensk vuxenutbildning ett föredöme i Europa
    • Bolognaprocessen ‒ det europeiska området för högre utbildning
      • Projekt för att öka utgående studentmobilitet
        • Tidig vägledning ökar studentutbyte i Finland
    • Plattform för internationalisering
      • Förslag om att etablera en plattform för internationalisering
      • Forum för internationalisering
        • Mini-hearing om konsekvenserna av Covid 19
        • Forums möten med anteckningar
        • Material om internationalisering
  • System för universitet och högskolor
    • Stödsystem för lärosäten
      • Beda – nationella betygsdatabasen
        • Ett utökat uppdrag för Beda
      • HP-admin – högskoleprovets anmälan och administration
      • Nais – samordning av riktat pedagogisk stöd
      • NyA – antagningssystem för högskolan
      • TentaAdmin – administration av tentamina
      • Valda – ansöknings- och administrationssystem för validering
    • Så arbetar vi med systemförvaltning och systemdrift
    • Har du frågor?
  • Lika möjligheter
    • Eurostudent
      • Eurostudent VII, Studiesituationen för studenter med psykisk ohälsa
      • Eurostudent VII, Synopsis of Indicators (eurostudent.eu, pdf)
      • Eurostudent VI, Studentmobilitet i nordiska länder – påverkan av ekonomiska och sociala faktorer
      • Eurostudent VI - En inblick i situationen för studenter med funktionsnedsättning
      • Eurostudent VI: Studentmobilitet
      • Eurostudent VI, enkät (pdf)
      • Eurostudent V, hela rapporten (pdf, 261 sidor)
      • Eurostudent V: En kort inblick i studenternas mobilitet
      • Eurostudent V, En kort inblick i studenternas ekonomi
      • Eurostudent V, En kort inblick i studenters bostadssituation
      • Eurostudent V: En kort inblick i situationen för studenter med funktionshinder
    • Funktionsnedsättning inom högskolan
    • Jämställdhet i högskolan
      • Delegationens uppdrag
      • Projekt
        • Projektintervjuer
    • Nationella minoriteter
      • Studie av högskolestudenter som tillhör nationella minoriteter
        • Intresseanmälan intervju
      • Utbildningsstatistik nationella minoritetsspråk och kulturer
      • Uppföljning och återrapportering
      • #hjärtespråk
    • Reell kompetens
    • Regeringsuppdrag att utveckla distansutbildningen
    • Uppdrag att kartlägga arbetet med breddad rekrytering och -deltagande 2015
      • Filmer om goda exempel
    • Utbildning går i arv - en undersökning av svenskars inställning till högre utbildning
    • Webbinarium studenters psykiska välmående
    • Välkommen till högskolan
  • Publikationer
    • Svensk-engelsk ordbok
      • Sökhjälp
      • Om Svensk-engelsk ordbok
      • Synpunkter
    • Lagar och regler som styr den högre utbildningen
      • Högskoleförordning
      • UHR:s författningssamling
      • Allmänt om UHR:s författningar
      • Universitets- och högskolerådets allmänna råd
      • Författningstexter på engelska
    • UHR:s remisser
    • Yttranden
      • 2021 års yttranden
      • 2020 års yttranden
      • 2019 års yttranden
      • Yttrande över Promemoria om nya könstillhörighetslagar (S2021/07285)
      • Ämnesbetyg i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och komvux
    • Nyhetsbrev
    • Publikationsbutiken
  • Om Universitets- och högskolerådet
    • Detta gör UHR
      • Intressenter och målgrupper
      • UHR:s organisation
      • UHR:s styrelse
      • Styrdokument
      • Årsredovisning och budgetunderlag
      • Nationellt kontor för Erasmus+
      • Projekt och uppdrag
        • Grundläggande behörighetsprov
        • Integrationsprojekt
        • Studie av kapacitetsutveckling för hållbar utveckling inom tre utbytes- och stipendieprogram
      • Information angående Ukraina
    • Jobba på UHR
      • Förmåner och villkor
    • Konferenser
      • Genomförda konferenser
        • NUAK 2021
          • Årets NUAK är avslutad
          • Program till digitala NUAK-veckan
        • Digital lansering av nya Erasmus+
        • Internationaliseringsdagarna 2021
        • Dialogdagar: Motverka genusbaserad utsatthet och sexuella trakasserier i akademin
        • Kvalitetsdrivet 2020
          • Program Kvalitetsdrivet 2020
            • Frågor och svar
    • Kalender
    • Nyheter
      • 2022 nyheter
    • Pressrum
      • Debattartiklar
      • Pressbilder
      • Remisser
      • Remissvar/yttranden
    • Kontakt
      • Fakturor till UHR
    • Om webbplatsen
      • Kakor (cookies) på uhr.se
      • Prenumerera på nyheter med hjälp av RSS
    • Tillgänglighet
      • Rapportera brister i tillgänglighet
    • Så här behandlar UHR personuppgifter
Lyssna
Tipsa via Twitter, Öppna i nytt fönster Tipsa via Facebook, Öppna i nytt fönster Tipsa via LinkedIn, Öppna i nytt fönster Tipsa via e-post, öppnar mailklienten

Yttrande över förslag till ändringar i kursplaner, kunskapskrav och ämnesplaner

UHR har inga synpunkter på Skolverkets förslag till ändringar i kursplaner, kunskapskrav och ämnesplaner. Det framgår av UHR:s yttrande över förslaget.

Relaterade sidor och dokument

  • Öppna i ny flik UHR:s yttrande över Skolverkets förslag till ändringar i kursplaner, kunskapskrav och ämnesplaner (pdf)
Tipsa via Twitter, Öppna i nytt fönster Tipsa via Facebook, Öppna i nytt fönster Tipsa via LinkedIn, Öppna i nytt fönster Tipsa via e-post, öppnar mailklienten

Senast uppdaterad: 5 maj 2021

  • Publikationer
  • Svensk-engelsk ordbok
    • Sökhjälp
    • Om Svensk-engelsk ordbok
    • Synpunkter
  • Lagar och regler som styr den högre utbildningen
    • Högskoleförordning
    • UHR:s författningssamling
    • Allmänt om UHR:s författningar
    • Universitets- och högskolerådets allmänna råd
    • Författningstexter på engelska
  • UHR:s remisser
  • Yttranden
    • 2021 års yttranden
    • 2020 års yttranden
    • 2019 års yttranden
    • Yttrande över Promemoria om nya könstillhörighetslagar (S2021/07285)
    • Ämnesbetyg i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och komvux
  • Nyhetsbrev
  • Publikationsbutiken

The uhr.se website in English

  • Arabiska/العربية
  • Bosniska, kroatiska, serbiska/bosanski, hrvatski, srpski
  • Farsi/فارسى
  • Finska/suomeksi
  • Franska/français
  • Jiddisch/ ייִדיש
  • Meänkieli
  • Nordsamiska/davvisámegiella
  • Romska/romani čhib
  • Somaliska/af soomaali
  • Spanska/español
Press

Kontakt

Universitets- och högskolerådet
Box 4030
171 04 Solna

Telefon 010-470 03 00
(lunchstängt kl. 12–13)
Frågor om bedömning mån–fre 9–16

Fler kontaktuppgifter

Våra webbplatser

  • Antagning.se
  • Distans.uhr.se – Kvalitet i distansutbildning
  • Studera.nu
  • Utbyten.se
  • Om uhr.se
  • Webbplatsens tillgänglighet
  • Hantera cookies

Sociala medier

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube
Utbildning, utbyte, utveckling
– för alla som vill vidare