I rapporten ges en översikt av de utbildningssamarbeten som pågår mellan Sverige och Storbritannien och en inledande konsekvensanalys av hur dessa samarbeten påverkas av brexit och Storbritanniens utträde ur Erasmus+.

Över 5 000 svenska studenter, elever, praktikanter, lärare eller annan personal reser årligen till Storbritannien för något slags utbildningssamarbete, antingen ordnat på egen hand eller inom ramen för ett utbytesprogram. Storbritannien är därmed det land dit flest reser, följt av USA och Spanien.

Studenter som ordnat utlandsstudierna själva (freemovers) utgör den klart största gruppen med drygt 3 000 utresande till Storbritannien. Antalet nya ansökningar av svenska freemovers till brittiska lärosäten har dock minskat under flera år och särskilt inför höstterminen 2021. Den senaste minskningen kan kopplas till en markant ökning av studieavgifter från och med 2021 för studenter från EU på brittiska lärosäten.

Inom Erasmus+ programmet reser över 1 500 personer ut årligen till Storbritannien, framförallt inom högre utbildning och yrkesutbildning men även till viss del inom skola och vuxenutbildning.

Pågående mobilitetsprojekt inom Erasmus+ har i de flesta fall förlängts fram till 2023, som en konsekvens av covid-19. Därefter förväntas antal utresande till Storbritannien inom programmet sjunka i och med att landet upphör att vara programland och istället betraktas som partnerland, med större begränsningar i deltagandet inom programmet.

På kort sikt kan minskningen av utresande ytterligare försvåra Sveriges möjligheter att nå målsättningen att 20 procent av alla i Sverige utexaminerade studenter ska ha studerat åtminstone tre månader utomlands. På ett liknande sätt kan målsättning om att åtta procent av de studerande inom yrkesutbildningar ska ha genomfört en del av sin utbildning utomlands bli svårare att nå.

Samtidigt finns ökade möjligheter för projektägare att bevilja utresande mobiliteter till partnerländer inom det nya Erasmus+ programmet. Denna möjlighet i kombination med en utökad programbudget bör på sikt leda till fler utresande totalt sett.

I rapporten kan du läsa mer om andra utbildningsformer och hur de påverkas av Storbritanniens utträde ur EU och Erasmus+.

Ladda ner rapporten Storbritanniens utträde ur EU och Erasmus+ - konsekvenser för mobilitet och utbildningssamarbete ur ett svenskt perspektiv