(Rapport 2020:5) En utvärdering av hur svenska universitet och högskolor arbetar utifrån principerna i Erasmus Charter for Higher Education (ECHE).


Nästan alla universitet och högskolor i Sverige erbjuder idag studenter och personal möjligheter till studier, praktik och kompetensutveckling utomlands via Erasmus+. För att kunna delta i EU-programmet, och söka medel från UHR, måste lärosätena ansöka om och bli beviljade intyget Erasmus Charter for Higher Education (ECHE).

UHR har nu utvärderat hur lärosätena arbetar utifrån principerna i ECHE. Det handlar bland annat om att Erasmusutbytena ska vara en del i lärosätets internationaliseringsstrategi, att de ska vara icke-diskriminerande och kostnadsfria.

Slutsatsen är att de flesta högskolor uppfattar att principerna är enkla att förhålla sig till, till exempel kravet på att utbytena inte ska kosta något och att studierna ska tillgodoräknas. Lärosätena uppfattar att principerna i ECHE har en positiv effekt för verksamhetsutvecklingen, bland annat genom att de ställer krav på tydligare rutiner och bättre dokumentation.

Andra saker upplevs som svårare, bland annat att tillvara studenters utlandserfarenheter på hemmaplan och att uppmuntra och erkänna personalmobilitet. Det råder också viss osäkerhet kring hur lärosätena kan bedriva ett systematiskt arbete för att inkludera studenter med funktionsnedsättning i utbytesverksamheten.

Om utvärderingen

Utredningen har genomförts i form av en enkätundersökning till de 41 universitet och högskolor i Sverige som har en giltig ECHE-ackreditering. Av dessa har 37 lärosäten helt eller delvis besvarat enkäten. Utredningens resultat är tänkt att användas i UHR:s stödjande och främjande arbete riktat till svenska lärosäten under Erasmus+ nya programperiod 2021 till 2027.

Ladda ner Svenska lärosätens erfarenheter av Erasmus charter (ECHE) (pdf).

Kontakt

Linnea Möller, utredare
Tfn: 010-470 03 57
E-post: linnea.moller@uhr.se